Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Korteketenteler pakt de marge van supermarkt

De meerwaarde pakken die nu naar de supermarkt gaat, is het verdienmodel van de korte keten. Dat merkt Folkert Botma, ex-marketeer, nu groenteteler/akkerbouwer.

Laatst geüpdatet:

korte keten

Teler-marketeer Folkert Botma snijdt zelf zijn groente en schilt zelf zijn aardappelen en pakt daar veel meer marge mee. – foto Anne van der Woude

De meerwaarde pakken die nu naar de supermarkt gaat, is het verdienmodel van de korte keten. Dat merkt Folkert Botma, ex-marketeer, nu groenteteler/akkerbouwer.

Rechtstreekse verkoop van groente aan supermarkten en horeca, of foodboxen en groenteabonnementen samenstellen voor de consument. Het zijn enkele voorbeelden waarmee telers meer opbrengst uit hun productie kunnen halen. Hierbij is actief bezig zijn met sales en het verhaal essentieel, zegt Carla Boonstra. Zij is als marketingdeskundige verbonden aan Living Lab Fryslân, dat kijkt naar kansen voor de boeren en tuinders. Nog een relatief klein deel van met name akkerbouwers richt zich volgens haar op de kansen die er zijn.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers