Kompany gaat komkommers veilen via ZON. Dat staat los van verwachte krapte dit seizoen.
Voor Kompany is het gebruik van een veilingklok een aanvulling op zijn verkoopmogelijkheden, licht het bedrijf de samenwerking toe. Diezelfde samenwerking was er in 2018 al even voor aardbeien, maar werd na een jaar gestopt. In 2014 waren er fusiegesprekken tussen beide partijen.
Krapte
Hoeveel komkommers voor de klok komen, is nog niet helder. Hoe de leveringsprogramma’s dit seizoen zullen verlopen door de gascrisis, weet Kompany-directeur Arnoud van Stralen nog niet precies. “Het wordt zeker een ander seizoen dan anders.” Over het areaal doet hij geen uitpraken.
Dat de veilklok dit seizoen mogelijk maximaal profiteert van de verwachte krapte in glasgroente, speelt niet direct een rol in de stap van Kompany. Van Stralen: “Dat zou heel opportunistisch gedacht zijn. Onze insteek is hoe we de best mogelijk manier vinden om de afzet te verbeteren. Daarin miste nog klokverkoop.”
Meer ruimte gastveilers
Nu ZON heeft geïnvesteerd in een nieuw klokverkoopsysteem is er meer ruimte voor veilen op naam. ZON stelde al gesprekken te voeren met partijen als gastveilers. Van Stralen beaamt dat. “Middels dit al bestaande platform verwachten wij meer klanten te kunnen bedienen en tegemoet te komen aan de wens van diverse klanten om een zo breed mogelijk productpakket op 1 plek te verkrijgen. Daarnaast zijn we benieuwd of deze manier van vermarkten ook aantoonbare toegevoegde waarde voor ons product gaat genereren.”
Daarmee spreekt hij uitdrukkelijk zijn steun uit voor samenwerking met een partij met een breed productpakket als ZON. Zelf heeft Kompany komkommers, aardbeien en herfsttomaten in ‘een stabiel areaal’.