Doorgaan naar artikel

Kompany en ZON: groei via verkoopbundeling aardbei

Afzetcoöperaties Kompany en ZON uit Venlo bundelen de verkoop van glasaardbeien.

Daarbij krijgt Kompany de verantwoordelijkheid voor de week- en seizoensbemiddeling en ZON verstrekt op deze wijze het aanbod voor de klok. De daghandel krijgt immers via de veilingklok van ZON een prominente plaats.

Wens telers

Het gaat om een gezamenlijk areaal van 30 hectare waarbij Kompany circa driekwart inbrengt. Directe aanleiding voor de samenwerking is de wens van de aardbeientelers uit beide coöperaties om de krachten voor de afzet te bundelen om zo de markt optimaal te kunnen bedienen, stellen beide partijen in een persbericht.

Volgens financieel directeur Ari Franken is deze samenwerking voor het glasseizoen in het kalenderjaar 2018 uitgewerkt. Voor de buitenteelt blijft de afzet bij beide partijen op dezelfde wijze plaatsvinden. ZON ‘leent’ voor de samenwerking met Kompany een verkoper zachtfruit uit aan Kompany, maar die keert weer terug voor het buitenteeltseizoen.

Aardbeien speerpunt

Kompany heeft glasaardbeien 2 jaar geleden tot speerpunt benoemt, stelt directeur Arnoud van Stralen. Voor verdere groei is het belangrijk over klopverkoop te kunnen beschikken. “We hebben een leidende positie bij komkommer en we willen er ook toe doen bij glasaardbeien. Voor ons is dit een verfijning van de verkoopstrategie die goed kan uitpakken voor onze telers en die van ZON.”

Samenwerking

De commerciële samenwerking tussen ZON en Kompany is de eerste sinds het stopzetten van de samenwerking voor komkommers. Daar blijven beide partijen los van elkaar opereren dit seizoen, maar Van Stralen sluit niet uit dat de samenwerking voor aardbeien wordt uitgebreid. “Zeg nooit nooit in dit soort gevallen.”

Volgens Franken heeft ZON dit seizoen een stabiel areaal voor de hoofdteelten. Kompany voorziet iets meer volume komkommer in 2018 door teeltwijzigingen bij leden.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin