Een omzetstijging van meer dan 60% bij komkommer compenseert bij veiling REO deels het omzetverlies in prei.
Dat blijkt uit het overzicht tot oktober. Op komkommer en trostomaat na is de productomzet bij de 10 grootste producten bij REO lager dan vorig jaar.
Voornaamste product is prei
Prei blijft het belangrijkste product op veiling REO, maar het omzetverschil met aardbeien en komkommers werd veel kleiner. Komkommer was in 2017 het achtste product in omzet bij REO en dit jaar het derde product. Met € 12,6 miljoen is de omzet ruim € 5 miljoen gestegen. De gemiddelde prijs voor komkommer dit jaar was € 0,35 tegen € 0,23 vorig jaar in de eerste 3 kwartalen.
De omzet van veldsla daalde door een fors lagere prijs
Preiprijs € 0,46
Met prei verloor REO omzet. In de eerste 3 kwartalen bedroeg de preiomzet circa € 18,5 miljoen (€ 26,7 miljoen in 2017) en een gemiddelde prijs van € 0,46 (€ 0,62 in 2017). Ook bij courgette en knolselderij was er omzetverlies. Bij courgette was dat het gevolg van zowel een lager volume als lagere prijs. De omzet van veldsla daalde door een fors lagere prijs (€ 1,79 tegen € 4,18 in 2017).
Bij bloemkool was er een lichte plus.
Lees ook: Veiling verdedigt telers tegen ‘malafide handel’