Publicist en filmmaker Hidde Boersma legt in eenvoudige taal en met een knipoog uit waarom de glastuinbouw níét die energieslurper is, die het grote gasverbruik kan doen vermoeden.
Boersma doet dat onder het motto ‘Kom uit de Kas’. Deze campagne van de Federatie Vruchtgroente Organisaties vraagt dit najaar aandacht voor zes grote thema’s die raken aan de glastuinbouw. En in alle zes vertelt de eco-modernistische moleculair bioloog Boersma hoe je óók naar de tuinbouw kunt kijken, anders dan waar het in algemene media vaak op uitdraait.
Landgebruik als deel van carbon footprint
De carbon opportunity cost? “Dat komt erop neer dat landgebruik ook mee moet tellen bij het berekenen van die footprint. Hoeveel minder land je nodig hebt voor het telen van een kilo tomaten, hoe beter.” En Wageningen UR neemt dat volgens Boersma ook zeker mee bij het komen tot een nieuwe Europese standaard voor het berekenen van de carbon footprint.
Filmpjes inzetten op sociale media
Ook de bedoeling van de campagne Kom uit de Kas is uiteindelijk heel serieus. Het gaat erom dat de hele sector de filmpjes vrijelijk in mag zetten in de discussies op sociale media, als er weer eens een feitelijk niet helemaal terechte aanval op tuinders en boeren wordt gelanceerd door deze of gene politicus of opiniemaker. Boersma laat er overigens geen twijfel over bestaan dat hij zelf ook een opiniemaker is. “Ik ben van de wetenschap de journalistiek in gegaan. Maar ik noem mezelf nu liefst ‘publicist’. Daar zit al iets activistisch in. Ik draag een boodschap uit, kijk bijvoorbeeld maar eens op replanet.org.”
Boodschap voor buiten eigen bubbel
De speelse boodschap van de filmpjes voor FVO is de boodschap van de glastuinbouw, maar ook die van Boersma. “Het zijn mijn eigen woorden”, benadrukt hij. Een boodschap bedoeld voor een zo breed mogelijk publiek. De eerste is nu dus online gezet en voorlopig vermoedelijk vooral in tuinbouwkringen gedeeld. “Maar het is aan alle tuinders en iedereen die de sector een warm hart toedraagt om ze verder te verspreiden.” Liefst buiten hun eigen sociale bubbel. Want viral gaan onder je eigen volgers, daar schiet een sector weinig mee op. Vandaar ook het motto ‘Kom uit de Kas’.
Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/