Consumenten doen in de huidige economisch barre tijden bewuster boodschappen: men bespaart op kant-en-klaarmaaltijden en geeft meer uit aan gezonde producten als groenten en fruit.
Dat is de uitkomst van een onderzoek naar ‘winkelgedrag in crisistijd’, door De Persgroep Advertising met Newcom Research & Consultancy. Aan de online enquête deden ruim 1.800 lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool mee.
Van de respondenten heeft 41 procent dit jaar minder geld te besteden vergeleken met 2009, terwijl 21 procent juist meer kan uitgeven. Het feit dat velen minder in de beurs hebben, heeft weinig invloed op het boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt. Dit geldt ook voor consumenten die hetzelfde kunnen uitgeven. Ze leven gemiddeld genomen gezonder, doen bewuster boodschappen en kopen bijvoorbeeld meer groenten en fruit.
Consumenten die nu een kleiner boodschappenbudget hebben, letten tegelijkertijd meer op prijs. Van de respondenten koopt 54 procent bij supermarkten vaker producten in de aanbieding.