Doorgaan naar artikel

Klant hoeft partij ‘slechte’ knolselderij niet te betalen

Een Kroatische klant hoeft een partij knolselderij uit Nederland niet te betalen, ondanks dat internationale verdragen het risico voor kwaliteitsverlies tijdens transport bij deze afnemer leggen.

Nederlandse rechters moeten met regelmaat uitspraak doen over geschillen bij exporthandel. Partijen verliezen kwaliteit en kilo’s door het transport. Wie is daar verantwoordelijk voor? In deze zaak tussen een Nederlandse exporteur en Kroatische afnemer lijkt de verantwoordelijkheid duidelijk. De afnemer heeft het transport geregeld en is verantwoordelijk voor de keuring. Deze importeur zag pas bij aankomst dat de kwaliteit van de knolselderij slecht was en trok aan de bel bij de exporteur.

Rekening bij exporteur

De reactie van deze exporteur zorgt er echter voor dat de verantwoordelijkheid toch bij de exporteur kwam te liggen. Deze Nederlandse exporteur stelde zich in een Whatsapp-bericht behulpzaam op. Hij had een alternatieve bestemming gevonden en zou een credit-nota sturen. Die toezegging weegt volgens de rechter zwaarder dan de internationale verdragen over handelsovereenkomsten. Ook al nam de importeur de verantwoordelijkheid voor het transport (en dus kwaliteitsverlies), dit bedrijf hoeft de rekening niet te betalen. De argumenten van de Nederlandse exporteur dat er nog een onderzoek liep naar het kwaliteitsverlies en dat de medewerker helemaal niet beslissingsbevoegd was, schuift de rechter opzij.

De rechter vond het wel te ver gaan dat de importeur ook nog de transportkosten voor die knolselderij (€ 1.900) aftrok van de factuur van een partij later geleverde citroenen. Die verantwoordelijkheid kan de importeur niet ontlopen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin