Appels, peren, bloemkool, rode kool en witlof profiteren niet van de gestegen AGF-verkoop bij supermarkten van 7,6%.
Groei is er wel bij paprika (4%), komkommer (8%), snoeptomaatjes, gemaksproducten (zoals voorgesneden), blauwe bessen en tropisch fruit (zoals avocado en mango). Die laatste categorieën behoren tot de snelle stijgers. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau IRI van supermarktverkopen in opdracht van de supermarkten en GroentenFruit Huis. Beide werken samen aan het verhogen van de AGF-verkopen in Nederland.
Prijsschommelingen
De verkoopomzet van traditionele en bewerkelijke groente als rode kool, bloemkool en witlof daalt, maar niet duidelijk wordt hoeveel de daling is. Het gaat om de verkopen in euro’s in de 12 maanden voor week 40 in vergelijking tot het jaar daarvoor. Daarin zitten dus ook prijsschommelingen opgesloten en kostenstijgingen in de keten.
Nog niet tevreden
De onderzoeksresultaten stemmen nog niet tevreden. De verkoop van groenten in speciaalzaken is de laatste jaren met 40% gedaald. Deze volumedaling wordt nog niet geheel door de gestegen verkoop in supermarkten opgevangen, stellen branchevereniging van supermarkten CBL en GroentenFruit Huis.
Volgens Marc Jansen, directeur van CBL, worden steeds meer groenten verwerkt in recepten in de supermarktmagazines. “De Schijf van Vijf is vernieuwd en de Gezondheidsraad heeft de lat voor gezonde consumptie fors hoger gelegd. Supermarkten stropen hun mouwen op om met deze nieuwe uitdagingen volop aan de slag te gaan.”
Nieuwe kansen
Gert Mulder, directeur van GroentenFruit Huis, ziet met name kansen bij de groep mensen die wel regelmatig, maar nog niet genoeg groenten en fruit eten. “We moeten juist deze groep verleiden tot consumptie op nieuwe eetmomenten, zoals snackgroenten bij vergaderingen of in de sportkantine. Ook kunnen we consumenten inspireren om bij het ontbijt, tussendoor of tijdens de lunch groenten en fruit te eten.”