Voedselstart-ups proberen steeds vaker niet meer meteen bij grote supermarkten terecht te komen. Liever testen ze hun innovatieve producten eerst uit in horeca en foodservice.
Dat zegt directeur Bart-Jan Veldhuizen van Kitchen Republic. Dit Amsterdamse bedrijf begon acht jaar geleden met professionele keukenruimte verhuren aan kleine foodstart-ups. In de gemeenschappelijke, 900 vierkante meter grote HACCP-keuken vol professionele apparatuur, kunnen dertig food-start-ups tegen een vast bedrag per maand hun producten bereiden. Te denken valt aan de crunchy groentesnacks, gefermenteerde groentepickles of allerlei extra groen of extra gezond sap, snoep of ander lekkers.
Een jaar of vijf geleden ontstond een nieuw idee. Een tweede pand werd geopend voor ondernemers die het start-uplevel zijn ontgroeid en die een plek zoeken om door te groeien voor ze de productie gaan uitbesteden of zelf opstarten. Met een grote evenementenruimte konden de bedrijfjes wat meer aan de weg timmeren.
Inkopers ontmoeten
De nieuwste stap in het faciliteren van de start-ups en scale-ups is het begeleiden van de bedrijfjes op weg naar nieuwe of grotere klanten. “We organiseren ruim dertig keer per jaar de Meet The Buyer-sessies, waarbij start-ups vier tot vijf keer per jaar de kans krijgen om hun product te pitchen bij inkopers en categorymanagers uit retail en foodservice. De focus ligt echt op het afsluiten van deals. Als een ondernemer aan een pitch meedoet, dan is de kans steeds groter dat daar dan een deal uitkomt. Vorig jaar hebben onze leden hieraan in totaal zo’n € 10 miljoen verdiend.”
Lees het hele interview met Bart-Jan Veldhuizen van Kitchen Republic op FoodAgribusiness.nl