De groente- en fruitketen creëert teleurstellingen door slechte communicatie. Dat zegt Greenyard-topman Hein Deprez. Hij ziet kansen om met online informatie aan consumenten aanvoerpieken beter weg te werken.
In een interview met de Vlaamse krant De Tijd stelt Deprez dat de sector nu door informatie achter te houden de consument opscheept met ontgoochelingen.
“Neem nu aardbeien. De klant koopt bijvoorbeeld op vrijdag 2 schaaltjes voor de prijs van 1. Maar ’s zondags zitten er plots 2 platte aardbeien in. Dat het bij de oogst de beste aardbei was, interesseert hem niet. En terecht. Het enige wat hij onthoudt, is zijn ontgoocheling. En hij zal wekenlang geen aardbeien meer kopen.”
‘Adviseer klant wanneer te bestellen’
Teelt en handel komen doorgaans met dit soort aanbiedingen als ze door een aanvoerpiek snel van veel product af moeten. Deprez meent dat in de keten genoeg informatie is over wanneer die pieken eraan komen. “We moeten daarover beter met de klanten communiceren. We zouden de consument online moeten laten weten wanneer hij het best aardbeien bestelt. Supermarkten testen dat nu al, ik verwacht dat het binnen 5 jaar realiteit is.”