Het thuisverbruik van groenten en fruit is dit jaar in Nederland iets lager dan een jaar terug, maar zit boven het niveau van pre-corona (2019). Alle seinen staan op groen om groenten en fruit in de hoofdrol te zetten tijdens het kerstdiner. Wat zijn de hardlopers met kerst?
Nederlanders besteden jaarlijks volop aandacht aan het kerstdiner. De stoofpeer kan daarbij niet ontbreken. In de week voor kerst worden er tot tien keer zoveel stoofperen in de Nederlandse supermarkt gekocht vergeleken met de weken ervoor. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van supermarktdata IRI.
De verkoop van asperges (groen) stijgt in de weken voor kerst met een factor vier. Ook gaan Nederlanders volop aan de slag met paddenstoelen, uiteenlopend van de witte champignon tot de wat minder vaak gegeten portobello. De verkoop van smaakmakers, zoals verse potkruiden, ligt tot drie keer hoger dan begin december.
De Nederlander blijft op zoek naar inspiratie wat betreft groenten en fruit. De website www.veggipedia.nl, beheerd door GroentenFruit Huis, trok dit jaar tot en met oktober 5% meer bezoekers dan een jaar terug. En dit na de al sterke stijging in de afgelopen twee coronajaren. Zo bezochten dit jaar 1,7 miljoen Nederlanders de website. Pattison, vijg en gember zijn veel gezochte producten. Populaire receptpagina’s zijn stevige tomatensoep en Chinese kool met kip.
Inflatie agf lager
De inflatie van groenten en fruit is beneden gemiddeld binnen de voedingscategorieën. Het maandelijkse inflatiecijfer van vers fruit daalt zelfs. In oktober was fruit volgens cijfers van het CBS 4,5% duurder dan een jaar terug. Bij groenten gaat het om 10,5%. Ter vergelijking: het inflatiecijfer van melk, kaas en eieren bedroeg 22%.
Hoe ziet de verkoop van groenten en fruit er dit jaar uit? Nederlanders kochten dit jaar tot en met week 40 (eerste week oktober) 3% minder verse groenten en fruit voor thuisverbruik. Een lichte daling viel te verwachten nu we weer meer activiteiten buiten de deur hebben. Wel kochten Nederlanders nog altijd 8% meer dan in dezelfde periode in 2019 (pre-corona). Dieper inzoomend op de data is te zien dat de verkoop van groenten op peil blijft, maar dat die van fruit wat terugvalt. Zo kocht een Nederlands huishouden 1% minder groenten dan een jaar terug en zat 5% minder fruit in de boodschappenkar dan een jaar terug. De aankoop van groenten loopt totaal nog 14% voor op 2019. Bij fruit gaat het nog om een klein plusje.
Meer groenten bij de specialist
Nederlanders kochten 11% groenten en fruit buiten de supermarkt om: op de markt (4%), in de groentewinkel (3%), bij de boer/teler (2%) en overig (2%). Dit blijkt uit GfK-cijfers tot en met week 40. Ondanks dat de verkoop bij de boer/teler ten opzichte van vorig jaar wat terugvalt, is de verkoop nog bijna 80% hoger dan in 2019. De aankoop van groenten op de markt (+1%) en bij de groentewinkel (+5%) nam vergeleken met 2021 zelfs nog wat verder toe.
Om een goed beeld te hebben van de totale consumptie in Nederland moet ook gekeken worden naar de consumptie buitenshuis, ofwel groenten en fruit in restaurants en bij cateraars. Bedrijven in de foodservice-markt kopen na twee coronajaren dit jaar weer meer groenten en fruit. Begin 2023 stelt GroentenFruit Huis de consumptiecijfers groenten en fruit 2022 samen. Dus inclusief de foodservice.