Supermarktketen Jumbo heeft zelf het certificaat On the way to PlanetProof gehaald. De keten kan daarmee de afzet beter ondersteunen.
Jumbo is nu – net als Aldi – als supermarktorganisatie PlanetProof-gecertificeerd voor AGF. Dit betekent dat de keten van Jumbo van teler tot winkelschap geborgd is voor onverpakte AGF. Het risico op vermenging met ongecertificeerd product is daarmee ondervangen. Dit betekent dat Jumbo meer mag doen aan promotie in de winkel voor de gecertificeerde telers en het keurmerk zelf.
Zolang een supermarkt niet zelf gecertificeerd is, mag het alleen het keurmerk voeren op verpakkingen van het product zelf. Nu de Jumboketen voor onverpakt product dus ook voldoende geborgd is, mag de keten meer promotie in de winkels maken.
‘Verbruik verpakkingsmateriaal omlaag’
Ook verwacht uitvoerder van het keurmerk, Stichting Milieukeur, dat het gebruik van verpakkingsmateriaal zal afnemen als supermarkten het logo kunnen gebruiken bij onverpakt product.
Zolang supermarkten niet PlanetProof-gecertificeerd zijn, hoeven ze ook niet gehoor te geven aan criteria in het certificatieschema. Een oproep in 2019 om in de eisen op te nemen dat supermarkten een gesprek moeten voeren over een meerprijs, had daardoor geen zin.
De stap van Jumbo volgt op rondetafelgesprekken met haar groente- en fruittelers. Jumbo benadrukte daarin dat het meer wil langdurige relaties wil aangaan met haar telers. Doel is om innovatie en verdere verduurzaming te bereiken, waarin het ‘mogelijk blijft een gezonde boterham te verdienen’.
Lees ook: Meer lange contracten voor telers Jumbo