Supermarktketen Jumbo ziet af van het inrichten van een servicestation bij The Greenery voor inkoop, maar wil blijven inkopen via de afzetorganisatie.
Al vanaf begin 2022 werkt The Greenery aan de inrichting van een nieuw inkoopmodel voor Jumbo, dat voortvloeit uit een strategisch partnerschap. De afzetorganisatie tekende een intentieverklaring en een transitieplan met Jumbo. In februari 2023 werd het nieuwe onderdeel The Greenhouse opgericht dat groente, asperges, aardbeien en kiwifruit voor Jumbo moest inkopen met alle verwante diensten. Daarin heeft The Greenery energie en geld gestopt.
Nieuwe gesprekken over inkoop
Echter stopt nu de opstart van deze serviceorganisatie, omdat Jumbo zijn meerjarenstrategie heeft aangescherpt. Dit heeft The Greenery recent aan zijn telers laten weten. Op dit moment zijn er gesprekken met Jumbo over de toekomstige vorm van de samenwerking. Daarin geeft Jumbo aan het belangrijk te vinden om de samenwerking met The Greenery en haar Nederlandse telers ook in de toekomst te continueren.
Dat bevestigt een Jumbo-woordvoerder. “Jumbo heeft recentelijk haar meerjarenstrategie aangepast. Daarbij willen we ons verder onderscheiden op het gebied van assortiment, prijs en service. Daarom kijken we ook in brede zin naar onze inkoopactiviteiten en zijn we met The Greenery in gesprek over de toekomstige vorm van onze beoogde samenwerking vanaf 2024 en verder. Inhoudelijk doen we op dit moment geen mededelingen over deze gesprekken.”
Jumbo hecht veel waarde aan de Nederlandse herkomst van versproducten. “Ons uitgangspunt is en blijft ‘van dichtbij als het kan, van verder als het moet.” Daarbij vinden we het van belang om samen met onze partners en telers te werken aan een kwalitatief en duurzaam product. Jumbo vindt het daarom belangrijk de samenwerking met The Greenery en zijn Nederlandse telers ook in de toekomst voort te zetten.”
The Greenery zegt niet op zaken rond klantrelaties in te gaan.