Jumbo wil internationaal scherper inkopen, mogelijk met het Duitse Edeka in de inkooporganisatie Everest, dat ook in groente en fruit handelt.
Jumbo bevestigt dat het gaat inkopen met andere Europese supermarktketens. Jumbo sluit zich hiervoor aan bij Everest en Epic Partners, twee Europese inkooporganisaties. Het gerucht van internationaal bundelen van inkoop ging vorige week ook rond op het Deutsche Obst und Gemüse Kongress in Düsseldorf. Everest is eigendom van de Duitse supermarktketen Edeka en Picnic en levert groente en fruit aan Picnic. Het is overigens niet aannemelijk dat Jumbo de inkoop van zijn hele groente- en fruitassortiment zal veranderen. Jumbo stelt alleen A-merken in te kopen via Everest en Epic Partners.
Rol Nederlandse Picnic
Ook de Nederlandse online supermarkt Picnic heeft een beperkt deel van de aandelen Everest en koopt de groente en fruit via Everest in, meldt Edeka op zijn website. Edeka heeft een belang in Picnic en samen zijn ze eigenaar van Everest.
Het doel van Jumbo lijkt scherpere internationale inkoop. Dat moet vooral scherpere inkoopprijzen opleveren. In Nederland wordt steeds duidelijker dat inkoopvoorwaarden in Duitsland aantrekkelijker zijn. Daar kosten producten als Coca Cola minder dan in Nederland.
Internationaal inkopen is niet nieuw. Al tientallen jaren bestaan samenwerkingsverbanden van supermarkten in verschillende samenstellingen. Everest is wel redelijk jong als inkoopplatform. Edeka laat Everest bijvoorbeeld met 60 internationale leveranciers onderhandelen en doet dat zelf voor honderden regionale en lokale leveranciers.
Juist vaste afspraken Jumbo en Greenery
De stap van Jumbo zal mogelijk geen groot effect hebben op de groente- en fruitinkoop op de korte termijn. Jumbo en The Greenery sloten vorig jaar een langjarig partnerschap dat de ‘AGF-transitie van de supermarktketen in een stroomversnelling moet brengen’. Alle groente bij Jumbo komt nu van The Greenery. Tachtig van de 200 leden leveren exclusief aan Jumbo.
Bij fruit levert The Greenery overigens wel alleen de aardbeien en kiwi’s. Voor alle overige fruitsoorten koos Jumbo ‘twee andere toegevoegde waarde partners’.