Supermarktketen Jumbo wil met eigen leveranciers van groente en fruit het overleg aangaan over de meerwaarde van PlanetProof.
Daarmee reageert Jumbo op de discussie die onder telers is gevoerd over de meerwaarde van PlanetProof en de meerprijs. Die discussie is niet gevoerd in de keten van Jumbo. “De signalen over de beperkte meerwaarde van PlanetProof herkennen we niet. We gaan hierover graag in gesprek binnen de samenwerkingen die we hebben met onze leveranciers”, laat een woordvoerder weten.
Jumbo: marktconforme all-in prijs
Jumbo spreekt van een nauwe samenwerking met haar leveranciers en een all-in prijs. “We gaan langetermijncontracten aan met onze leveranciers, en maken daarbinnen afspraken met betrekking tot de duurzaamheidscriteria, volumes, afzet en daarbij behorende inkoopprijs. Dit is een marktconforme, all-in prijs.”
Jumbo schrijft dat op vragen van Groenten&Fruit hoe de meerprijs voor PlanetProof-inspanningen worden gecompenseerd. Die meerkosten kunnen snel oplopen naar € 10.000 per jaar.
‘Keurmerk biedt telers zekerheid’
Over de concrete meerprijs kan Jumbo niets zeggen. Wel wijst het op continuïteit die het keurmerk telers biedt. “De langetermijnafspraken bieden voor de telers die zijn aangesloten bij onze leveranciers, de telerscoöperaties, zekerheid en daarmee continuïteit.”
Stichting Milieukeur stelde recent dat iedereen klem zit in PlanetProof. Telers willen de kosten laag houden en de eisen niet te hoog stellen. Zolang afnemers geen meerprijs betalen, blijft de onvrede en weerstand bij telers en drukt dat de ontwikkeling van echte verduurzaming, aldus de voerder van het keurmerk.