Everest Fresh verzorgt vanaf 2024 de inkoop van groente en fruit van Jumbo. Jumbo stelt nu dat dit gebundeld is, dus met scherpere inkoopprijzen.
Jumbo maakt dat bekend in zijn jaarcijferbericht. Everest is een jonge inkooporganisatie in Nederland, waarvan de aandelen bij Picnic en de Duitse supermarktketen Edeka liggen. Het was al bekend dat Jumbo haar houdbare producten via deze inkooporganisatie en de inkooporganisatie Epic ging inkopen.
Toch wel voor groente en fruit
In september stelde Jumbo nog dat dit niet gold voor groente en fruit. Dat blijkt nu dus toch het geval. Het doel is scherper inkopen. “Door deze samenwerkingsverbanden verwacht Jumbo zijn klanten een nog relevanter én betaalbaarder assortiment te kunnen bieden. Vanaf 2024 levert dit bovendien aantrekkelijke schaalvoordelen op, waardoor extra ruimte ontstaat om verder te investeren in assortiment, prijs, service en verduurzaming”, schrijft de supermarktketen. Of Jumbo nu samen inkoopt met Picnic of met Edeka is niet duidelijk.
Winkelprijzen niet altijd lager
In een korte vergelijking van winkelprijzen op de website van Jumbo en Albert Heijn heeft Jumbo een fors prijsvoordeel bij witlof en een beperkter prijsvoordeel bij bloemkool en komkommer. Toch heeft Albert Heijn het prijsvoordeel bij andere producten als tomaat en paprika.
Wat de rol van de groenteleverancier The Greenery is, wordt niet duidelijk. Jumbo laat in een eerste reactie weten dat met The Greenery ook afspraken zijn gemaakt. Een mogelijke toelichting komt later. Met The Greenery was eerder een samenwerkingsmodel afgesproken waaruit Jumbo zich terugtrok afgelopen september. Jumbo blijft door het partnership met Everest Fresh zoveel mogelijk groente en fruit uit Nederland afnemen. Topman Ton van Veen: “Dat is een must, want de nadruk op verse producten van hoge kwaliteit uit eigen land is belangrijk voor ons. Nu al komt het overgrote deel van ons versaanbod van Nederlandse bodem en dat aandeel zal komende jaren verder toenemen. Dankzij de gezamenlijke inkoop verwachten we ook met dit aanbod schaalvoordelen te behalen.” Dat betekent scherpere inkoopprijzen.
Effect op meerprijs
Wat dit betekent voor andere inkoopafspraken, zoals een mogelijke toekomstige meerprijs voor verduurzaming via On the Way to PlanetProof, wordt niet duidelijk.