Jumbo zegt genoegen te nemen met lagere marge op essentiële levensmiddelen en zegt het aandeel vers uit Nederland verder te laten stijgen.
Jumbo zag de omzet in de eerste zes maanden vergeleken met vorig jaar met 8,8% toenemen tot bijna € 6 miljard. Deze stevige groei komt voor een groot deel door de volgens de onderneming ‘onvermijdbare prijsstijgingen als gevolg van de aanhoudende inflatie’. Jumbo geeft geen cijfers over de winst, maar zegt – om klanten tegemoet te komen – genoegen te nemen met lagere marge op essentiële levensmiddelen en producten van het eigen huismerk.
Meer vers uit Nederland
Het aandeel van het versassortiment dat uit Nederland komt zal stijgen, zegt topman Ton van Veen bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Jumbo heeft het logo ‘van Dichtbij’ hiervoor ingericht in 2021. Dat logo draagt de tekst ‘uit Nederland’ en is dus de aanduiding voor Nederlands product, niet voor lokaal product. De toezegging van Jumbo om inkopen uit Nederland te laten stijgen, wordt niet verder onderbouwd in cijfers. Het is wel onderdeel van het meerjarenplan. Ook het verlagen van de CO2-uitstoot in de keten van leveranciers hoort daarbij. Daarvoor is Jumbo onder meer één van de aanjagers van On the Wa to Planetproof geweest.
Geen wegwerpzakjes meer
Verder kondigt Jumbo aan dat ze 31 juli definitief afscheid neemt van de gratis wegwerpzakjes voor AGF-artikelen (aardappelen, groenten en fruit). In plaats daarvan kunnen klanten voor onverpakte AGF-artikelen gebruikmaken van herbruikbare verszakjes.