De campagne van Jumbo over de laagste prijsgarantie voor groente en fruit heeft extra klandizie getrokken naar de winkels, stelt de keten.
Jumbo startte in juni een forse mediacampagne om klanten te beloven dat ze de laagste groente en fruitprijzen voeren. Klanten die het tegendeel bewijzen, krijgen het product gratis. Volgens Jumbo is het aantal AGF-kopende klanten ‘aanzienlijk’ gestegen en is de omzet in de categorie groente en fruit ‘significant toegenomen’. Percentages geeft het hoofdkantoor niet. Een partij als The Greenery kan als vaste leverancier profiteren van groei van de omzet van Jumbo.
Een AGF-chef van een Jumbowinkel uit het midden van het land, schat dat de volumegroei in zijn winkel sindsdien 20 procent is, maar kan dat niet direct koppelen aan de prijscampagne. “Toen de actie van Jumbo afgekondigd werd, waren de winkelprijzen nog hoog voor groente en fruit door het matige voorjaar. Daarna gingen de prijzen omlaag in de winkels, dus hoe groot het effect van de prijscampagne precies is, kan ik niet zeggen. Ik denk wel dat het een rol speelt.”
Jumbo schakelde ook de klant in om de kwaliteit in de winkels te verbeteren. Als klanten een verlepte krop op vrucht in de winkel zagen, kregen ze een gratis tas groente. “Er worden inderdaad gratis tassen uitgedeeld maar uit onderzoek blijkt dat het kwaliteitsgehalte van Jumbo’s groente en fruit is toegenomen”, stelt een woordvoerder van Jumbo.