Doorgaan naar artikel

Jumbo: focus op lage inkoopprijs blijft

De omzet van de Jumbo-formule is autonoom in 2012 met 2,7 procent gegroeid tegenover een door GfK becijferd marktgemiddelde van 1,2 procent. Focus op lage scherpe inkoop blijft bij vaste afnemer van leveranciers als The Greenery.

 

Inclusief de uitbreiding van het aantal supermarkten van 263 naar 309 is de omzet 31,7 procent toegenomen tot 3,2 miljard. Jumbo heeft met C1000 en marktaandeel van 21,7 procent.

 

Het marktaandeel van Jumbo is met 10,6 procent nog wat kleiner dan C1000 (11,1 procent) maar de rollen worden snel omgedraaid. In 2012 nam het aantal C1000-winkels al af van 422 naar 385, wat niet kon voorkomen dat de consumentenomzet toch 1,3 procent groeide. Maar in 2013 wil Jumbo nog eens 100 C1000’s ombouwen tot Jumbo.



Bestuursvoorzitter Frits van Eerd van Jumbo Groep Holding, de houdstermaatschappij boven Jumbo en C1000: “Ondanks de aanhoudend stijgende grondstofprijzen en de concurrentiedruk in de markt heeft het concern de schuld na de overname van C1000 in 2012 sneller dan gepland kunnen afbouwen. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst (-).” Jumbo Groep Holding is nu qua marktaandeel na Albert Heijn de grootste keten.



Van Eerd noemt 2013 niettemin “uitdagend”. GfK gaat uit van een gematigde omzetgroei van 1 tot 1,5 procent in 2013. Aangezien grondstofprijzen soms harder stijgen, staan marges onder druk. Jumbo maakt pas later winstcijfers bekend waardoor deze zich nu niet laten vergelijken met die van andere schakels in de voedingsketen.



Van Eerd belooft alvast dat zolang de crisis duurt de focus op lage kosten en inkoopprijzen blijft liggen. “Voor stijgingen van inkoopprijzen of arbeidsvoorwaarden is nauwelijks ruimte in deze tijd. Alleen dan zijn wij immers in staat om de laagsteprijsgarantie voor onze klanten blijvend waar te maken en een duurzame en solide groei van ons bedrijf te garanderen.”

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin