Bij Jumbo komt dit jaar geen roodkleurige peer in het schap. Met Albert Heijn kiest Jumbo alleen voor traditionele peren dit jaar.
Albert Heijn kiest voor een kernassortiment peren met daarin Conference als belangrijkste ras, naast Doyenné du Comice en Gieser Wildeman. Dat zijn de meest populaire peren van dit moment, stelt Albert Heijn desgevraagd. Jaarrond komen alle peren van AH uit Nederland. Een rode peer is niet in het assortiment opgenomen. “Wij introduceren een nieuw ras als wij overtuigd zijn van voldoende onderscheidende kwaliteiten voor onze klanten”, laat de supermarktorganisatie weten. “We zien een lichte stijging in verkopen van biologische peren.”
Jumbo noemt hetzelfde perenassortiment als Albert Heijn. Aanvullend daarop is de seizoensopening met Triomphe de Vienne, de traditionele vroege peren. Sinds week 38 zijn deze uit de schappen verdwenen.
Jumbo mist de rode peer wel
Jumbo heeft dit jaar geen plek ingeruimd voor het ras Sweet Sensation van The Greenery. Het is opnieuw een signaal dat Jumbo in hardfruit een andere koers is gaan varen met ook andere leveranciers. Overigens is dus ook geen plek ingeruimd voor Migo, een ras van FruitMasters, dat al wel met Tessa-appel een doorbraak forceerde door exclusief bij Jumbo te liggen.
Toch geeft Jumbo aan de rode peer wel te missen in het assortiment. “We hebben dit jaar geen rode (smaak)peer in het assortiment. Vorig jaar was dit wel het geval. We overwegen de peer volgend jaar weer aan het assortiment toe te voegen.” Mogelijk houdt dat verband met de prijsbewuste consument van dit moment.