Doorgaan naar artikel

Jumbo doorbreekt grens 20% marktaandeel

Supermarktketen Jumbo heeft in 2019 een marktaandeel van 21% gehaald. Dat was 19,1% in 2018.

De consumentenomzet van Jumbo is afgelopen jaar met € 1,03 miljard toegenomen (+14%) tot € 8,43 miljard.

De keten heeft daarmee circa 21% van de binnenlandse verkopen in handen. Mogelijk is dat aandeel in verkoop van groente en fruit iets hoger.

Jumbo lijkt de laatste jaren de relatieve achterstand op andere winkelketens ingelopen te hebben. Prijsgaranties moeten zorgen voor meer groente en fruitverkoop in winkels. De groei van het landelijke supermarktaandeel van Jumbo naar 21% is goed voor leveranciers als The Greenery.

Winkels naar Jumbo

Jumbo groeit sterk door overnames en samenwerking. De keten bouwt bestaande winkels om na overnames van Emté, de boerencoöperatie Agrimarkt, maar ook van biologische ketens Marqt en Ekoplaza. Daarmee zet Jumbo stappen naar opnieuw een forse groei in 2020. Dat jaar wil de keten op € 10 miljard consumentenomzet komen.

Effect leveranciers

De overnames van Jumbo van andere winkelketens heeft gevolgen voor leveranciers. In 2019 gingen veel Emté-winkels naar Jumbo, maar leverancier Smeding hield er een vernieuwd levereringscontract met Jumbo aan over. Ook de Marqt- en Ekoplaza-winkels die Jumbo overneemt, worden straks door andere leverancier beleverd.

Sneller dan marktgroei

De winkels van Jumbo doen op zichzelf ook goed. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels was in 2019 circa 6,5% en daarmee sterker dan de gemiddelde marktgroei van 4%.

Winstcijfers maakt de keten nog niet bekend, maar de grote terugroepactie uit oktober na listeriabesmetting in vleeswaren kost Jumbo mogelijk miljoenen, stelde topman Ton van Veen maandag.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin