Coöperatie Harvest House viert haar 10-jarig jubileum. Van ketenorganisatie is de ontwikkeling ingezet naar ketenregisseur, innovatie-aanjager en lobby.
“Natuurlijk is onze rol wel veranderd” , zegt Jelte van Kammen, algemeen directeur bij Harvest House. “10 jaar terug was de uitbetaalprijs voor onze leden het belangrijkste. Inmiddels hebben we ook een belangrijke rol als ketenregisseur en verbinder. We richten ons op lobby-thema’s, we zetten in op duurzaamheid en we stimuleren en faciliteren teelt-technische R&D-projecten.”
Lobby is de laatste ontwikkeling die Harvest House opgepakt heeft. Samen met de Federatie voor Vruchtgroentenorganisatie (FVO) steunt Harvest House het platform Stop the foodfight. Daar wordt met invloedrijke influencers opgeroepen niet meer krampachtig te kijken naar intensieve technologische teeltbedrijven. Die kunnen juist zorgen voor minder druk op het landgebruik voor voedselproductie. Dat maakt ruimte voor extra natuurontwikkeling.
Discussie biologisch
Is dat niet een ongebruikelijke boodschap voor Harvest House, omdat het platform biologische landbouw niet bepaald omarmt. Het zou te veel grond gebruiken door de extensieve teelt. Van Kammen “Onze bemoeienis is niet vreemd. We zijn wel de motor geweest achter dit onafhankelijke platform, maar er is geen inhoudelijke bemoeienis geweest. In de film Paved Paradise, die we hebben helpen financieren, blijkt dat er zowel voor extensief mogelijkheden zijn als intensief. Dat is niet zo zwart wit. Wat we willen is dat gestopt wordt met polarisatie in de discussie over voedselproductie. Wij hebben zelf 50 procent van het biologische areaal glasgroente onder Harvest House. We zien voor beide kansen.”
Meer samenwerking telers
Harvest House nam een actieve rol in de ontwikkeling van data en AI door het belang in techbedrijf Agsource. Dat maakt verdere schaalvergroting en internationalisering mogelijk. Van Kammen: “We gaan steeds meer toe naar verdere internationalisering en schaalvergroting van teeltbedrijven, doordat telers steeds meer gaan samenwerken. We moeten de juiste koers vasthouden om relevant te blijven. Dat vraagt om leiderschap en daadkracht.”
Druk op winteromzet
Door groei van samenwerkende telers in Frankrijk, Portugal, maar ook buiten Europa is het areaal dit jaar verder gestegen. Dat zal het effect van een lagere winterproductie dit jaar opheffen, verwacht de Harvest House-directeur.