Als je niets vertelt, word je niet gehoord. Maar niet iedereen wil zichzelf in de spotlights zetten op social media.
Verhalen die het waard zijn om te delen. Dat was onlangs het thema van de ladies day van boerentoeleverancier ForFarmers. Verhalen over wie je bent, wat je doet op je bedrijf en hoe. Verhalen in de vorm van blogs, tweets, foto’s en zelfgemaakte filmpjes. De boodschap was dat verhalen het niet alleen wáárd zijn om te vertellen, ze móéten ook verteld worden.
Een deskundige legde uit waarom: wie niks vertelt, heeft ook geen luisteraars. En dat is toch wat boeren en tuinders willen? Dat de buitenwereld hoort en ziet dat ze wél goed voor hun vee zorgen, dat ze zorgvuldig zijn met gewasbeschermingsmiddelen, dat ze hard werken en dat de waardering daarvoor niet blijkt uit de lage prijzen die ze krijgen voor hun producten.
Een deel van de oplossing zat hem in gehoord en gezien worden. Maar hoe? Voorbeelden flitsten over het presentatiescherm zoals boerinnen die voor deze dag op verzoek filmpjes hadden gemaakt van zichzelf op hun bedrijf. Gewoon, met een mobiele telefoon. Het zag er leuk uit.
Is zelf-pr echt een must?
En toen sprak ineens die ene boerin. Ze vond het prachtig allemaal, daar niet van, maar zelf wilde ze het helemaal niet; filmpjes van zichzelf op internet zetten of actief zijn op social media waar je om niks verrot wordt gescholden. Die reactie kreeg veel bijval en dat zette me aan het denken. Is zelf-pr echt een must? Hebben bedrijven er echt voordeel van? En hoe dan? De protestactie #kalverliefde heeft duidelijk invloed gehad. Daar bleek het effect van de massa. Maar als individueel bedrijf? Heeft het dan echt zin om in filmpjes en foto’s te laten zien dat je aan het maishakselen of kalfjesvoeren bent?
Ik belde Christan Slagter, eigenaar van Slagter Media en specialist op het gebied van ‘content marketing’ zoals dat heet. Als boerenzoon begrijpt hij de hierboven geschetste terughoudendheid goed. Zijn stelling is: er moet helemaal niks. Wie het niet leuk vind om van alles online te zetten, moet het vooral niet doen.
Voordeel bij direct klantencontact
Maar wie het wel doet, heeft die echt meer succes? Het is volgens Slagter maar wat je succes noemt. Wie direct met klanten te maken heeft, heeft er vermoedelijk voordeel van. Maar wie levert aan een grote partij die voor de verdere afzet zorgt, zal niets of minder merken van alle persoonlijke promotie-inspanningen. In dat geval moet je het dus doen omdat je het leuk vindt en er voldoening uit haalt dat anderen zien wat je doet.
Kortom, de stelling dat je verhaal vertellen een must is, gaat te ver. Doe het als je het leuk vindt, en als het niet bij je past: doe het dan niet. Het is heus niet zo dat je dan faalt als ondernemer, evenmin dreigt een faillissement. Graag gebruik ik een uitspraak van wijlen Johan Cruijff: ‘Je kunt ook goed spelen zonder de bal te raken’.