Groenten van het seizoen en zoveel mogelijk lokaal, in communicatie naar de consument zijn dat populaire boodschappen. In de praktijk is er ook vraag naar jaarrond beschikbaarheid van producten. Groenteproducent Van Oers United levert, op vraag van klanten, zowel in de winter als in de zomer verse spruiten.
Spruitjes, of spruitkool, zoals de kenner en specialist het natuurlijk noemt, is samen met de asperge misschien wel het laatste echte seizoensproduct. Alleen als de R in de maand is, liggen spruiten standaard en in grote volumes in de schappen. De stap die marktleider Van Oers United al jaren geleden maakte, is ingegeven door vraag vanuit de markt.
“Zoals zo vaak is het ook hier de Britse retail geweest die vooropliep”, zegt Remy Sonnenberg, inkoopdirecteur bij Van Oers United. “De reputatie van Brussels sprouts, zoals ze daar heten, is anders dan in Nederland. Het is daar allang niet alleen maar die wintergroente die gekookt en met aardappelen en jus gegeten wordt of in de stamppot gaat, maar ook bereid wordt op de barbecue of in de wok.”
Zomerspruiten
Waarom zou je daar in de zomermaanden mee stoppen? Van Oers United zet jaarlijks zo’n 26 miljoen kilo spruiten af. De Engelse markt maakt zo’n 14% uit van de omzet van Van Oers United, dat naast teelt ook zelf de verwerking, verpakking en handel verzorgt. De ‘zomerspruiten’ komen voornamelijk uit Marokko, omdat daar op dat moment de beste klimaatomstandigheden zijn. Sinds 2002 is Van Oers United actief in dit Noord-Afrikaanse land. Als het gaat om spruiten, heeft het bedrijf daar meer dan 200 hectare teeltareaal. “We telen daar helemaal in eigen beheer, met voornamelijk lokale mensen”, zegt Sonnenberg.
We hebben inmiddels ruim 65 hectare glasgroenten waaronder paprika, cherrytomaat, courgette en radijs
Die Marokkaanse teelt wordt al jaren ingezet voor seizoenverlenging, naast de productie van eigen telers in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en van een partner in Schotland. Het ouderwetse consumentenidee dat spruiten pas echt lekker worden als ‘de vorst eroverheen’ is gegaan is door rassenveredeling allang achterhaald. In Marokko, waar het overigens ook knap koud kan worden, worden meerdere rassen geteeld die ook in Europa op de velden staan.
“We hebben de rassen geselecteerd die het beste gedijen in het Marokkaanse teeltklimaat en die bovendien ook na transport een uitstekende houdbaarheid in het schap hebben”, zegt commercieel manager Sjaak van der Waaij. Op de bedrijfslocatie in Dinteloord (N.-Br.) worden behalve spruiten ook suikermais, snijbonen en sperziebonen winkelklaar of zelfs panklaar verpakt. Daarbij wordt ook gekeken naar nieuwe concepten die minder of geen plastic meer nodig hebben. “De hele markt is bezig met de afspraken die in diverse landen zijn gemaakt over vermindering of uitbannen van plastic verpakkingen.”
Groei in glasgroenten
Naast deze deels akkerbouwmatig geteelde vollegrondsgroente richt Van Oers United zich al lange tijd op glasgroenten. “We hebben inmiddels ruim 65 hectare glasgroenten waaronder paprika, cherrytomaat, courgette en radijs.”
Ook hier is alles wat gezet wordt en eventueel jaar op jaar groeit, gestuurd vanuit vraag. “We zijn voortdurend in gesprek met onze klanten over nieuwe concepten, nieuwe artikelen en over seizoenverlenging en jaarrond.”
Van Oers is ook nu in gesprek met de klant om de toegenomen kostprijsrisico’s samen te dragen. Sonnenberg: “Dat proberen we uiteraard steeds in onze contractafspraken op te nemen. We willen én de beste prijs in de markt bereiken voor onze telers én de beste partner zijn voor onze klanten. Dat is nu uitdagend. De sterke onderhandelingspositie van de retail in onze markt is bekend.”
Teelt in Europa en Afrika
Van Oers United is een internationaal opererende leverancier en producent van jaarrond verse groenten, met eigen teeltbedrijven in West-Europa, Marokko en Senegal en met partners wereldwijd. Het bedrijf is in 2011 ontstaan uit een fusie tussen teeltbedrijf Van Oers en serviceprovider Van Noort. In 2015 werd Van Oers United als een zelfstandige ‘business unit’ onderdeel van de Franse agrarische coöperatie Agrial.
Kosten duurzaamheid
Juist door kostprijsverhogende duurzaamheidseisen, zoals PlanetProof, ziet Van Oers United dat een discussie over kostprijs meer op gang komt. “In de oude push-markt, toen telers hun product op de veiling zetten en dan maar keken wie het wilde kopen, ging het alleen maar over vraag en aanbod en was kostprijs eigenlijk geen factor. Maar als de retail vraagt naar een duurzaamheidsniveau dan gaat dat van push naar pull en dan wordt kostprijs relevanter.”
In dat duurzaamheidsverhaal past ook de snelle groei die Van Oers United realiseert met biologische groenten. In vier jaar tijd wordt daar nu substantiële omzet mee gerealiseerd. “Ook iets waarbij de telers voor hun extra kosten worden gecompenseerd.”