De laatste jaren is er een algemene trend zichtbaar dat consumenten steeds vaker hun voedsel kopen van lokale producenten. Mensen zijn namelijk steeds meer geïnteresseerd in de herkomst, productiemethode en de kwaliteit van het voedsel.
Dit is ook terug te zien in het feit dat in de afgelopen tien jaar de aardbeienproductie in Nederland bijna is verdubbeld, terwijl de export van Nederlandse aardbeien nauwelijks gestegen is. Bedrijven krijgen steeds meer interesse in belichte teelten, zodat ze zelf jaarrond aardbeien kunnen aanbieden aan de consument. Het hele jaar zal dan een Hollandse aardbei met een hoogwaardige kwaliteit in de Nederlandse schappen kunnen liggen.
Inzetten op hightech ontwikkelingen
Om de maximale opbrengst en kwaliteit te garanderen en te voldoen aan de stijgende vraag, is het nodig om als aardbeiensector in te gaan zetten op hightech ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de bedekte en belichte teelten, oogstrobots en digitalisering. De huidige verdubbeling in productie is daar al volledig aan te danken, want het areaal vollegrondsaardbeien is juist afgenomen.
Mijn verwachting is dat in de toekomst nieuwe technologieën ook in staat zijn om ons te helpen bij het detecteren van ziekten en plagen en zelfs het verschijnen van gebreken en/of pathogenen aan een plant kunnen voorspellen.
Veranderingen komen voort uit crises
Wat de geschiedenis ons geleerd heeft is dat alle grote veranderingen voortkomen uit perioden van crisis. De coronacrisis heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het digitale tijdperk sneller aanbreekt dan dat we verwacht hadden en dat autonoom telen dichterbij is dan dat wij denken.