Looye kwekers (voorheen Looije Tomaten) was deze week de enige tomatenteler op de AGF Detailbeurs.
Dat is een opvallende constatering voor de beursvloer in Houten, waar telers de laatste jaren graag direct met kopers contact zochten. Zo is Tasty Tom niet aanwezig op de beurs, net als Van Noord tomaten. De afwezigheid van Tasty Tom is volgens de beursorganisator verklaarbaar. “Ze kozen dit jaar voor een andere marketingcampagne gericht op consumenten.” Hij wijst wel op een nieuwe teeltdeelnemer uit de paddestoelensector. Telers laten de beurs dus niet links liggen, stelt hij.
Concurrentie
Buiten Looye staat fruitbedrijf Van Appeven op de beurs, maar dat is vooral een sapfirma. Koppert Cress heeft ook een stand. De beurs lijkt ook iets minder bezoekers te trekken nu de verkiezing van Groenteman van het Jaar gewijzigd is en los van de beurs wordt gehouden. Dat is de indruk van verschillende beursdeelnemers.
Volgens een woordvoerder van Looye Kwekers zegt het wegblijven van andere tomatenbedrijven niets over de concurrentie in het dure tomatensegment. “Dat is zeker niet minder geworden, maar wij hebben met de Honingtomaten voor de speciaalzaken gekozen en dat wordt gewaardeerd.” De restyling van Looye is opvallend modern uitgepakt.
150 telers
Uit eigen onderzoek van beursorganisator Rotterdam Ahoy bleek al eerder dat 3% van de bezoekers een teeltbedrijf heeft. Dan zouden nog altijd circa 150 telers de laatste trends moeten komen checken in het uiterst centraal gelegen Houten. Of dat dit jaar ook het geval is, blijft onduidelijk. Veiling Zaltbommel heeft een mooie stand op de beurs. Daar schuiven wel steeds telers aan, maar ze ontvangen geen uitnodiging van de afzetorganisatie. “Dat doen we niet elk jaar. Telers hebben de beurs wel gezien als ze een keer zijn geweest”, zegt een woordvoerder van Zaltbommel. Voor Veiling Zaltbommel blijft de AGF Detailbeurs een goede manier om met kopers en telers contact te houden. Dat doet de organisatie wel namens een grote groep telers.