Doorgaan naar artikel

Inkoperscollectief versterkt vraag duurzaam voedsel

Een zestiental bedrijven, instellingen en overheden hebben zich onder de vlag van MVO Nederland verenigd als inkoperscollectief van duurzaam voedsel.

Het Collectief Natuurlijk Eten en Drinken gaat inkopen bij telers die met hun manier van werken met name biodiversiteit stimuleren. Onder meer Roompot Vakantieparken, ABN Amro, het Radboudumc en LNV en de provincie Brabant zijn aangesloten bij het inkoperscollectief van duurzaam voedsel. Doel is om van natuurlijke landbouw het nieuwe normaal te maken.

Boeren en tuinders die actief biodiversiteit en bodemvruchtbaarheid stimuleren is hard nodig, stelt MVO Nederland. Steeds meer agrariërs willen natuurlijk boeren, maar hebben daar wel afzetzekerheid voor nodig. Aan de andere kant van de keten willen steeds meer inkopers hun steentje bijdragen aan gezondheid, biodiversiteitsherstel en het tegengaan van klimaatverandering. Natuurlijke landbouwproducten zijn in Nederland echter nog niet in grote volumes beschikbaar.

Al eerder omschakelcollectief gelanceerd

“Als inkopers zeggen dat natuurlijke landbouwproducten nauwelijks beschikbaar zijn en boeren twijfelen om die kant op te gaan omdat er niet genoeg inkopers zijn, gebeurt er niet genoeg’, zegt Gerard Teuling, sectormanager agrifood bij MVO Nederland. Afgelopen november lanceerde het duurzame-bedrijvennetwerk al het collectief Boeren Natuurlijk!. Daarin zijn kennis-, advies- en belangenorganisaties, overheden en financiers bijeen gebracht, die zowel inkopende bedrijven als boeren en tuinders helpen om te schakelen naar meer duurzame ketens.

Geen label of certificaat

Het is niet zo dat er een label of een certificaat is waar telers aan moeten voldoen, legt Teuling uit. “Er zijn wel al kpi’s voor regeneratieve landbouw opgesteld door Topinstituut Food & Nutrition. En voor natuurinclusief heeft het Rijk wel maatstaven aangelegd. Ook gaan we met deelnemers van het collectief Boeren Natuurlijk kijken hoe we de impact van natuurlijker produceren en inkopen kunnen meten. Partijen als Royal Eijkelkamp en Soil Heroes zijn daar goed in.”

Met meer verzamelde data zal er ook een hardere doelstelling kunnen komen, waar de inkopers zich aan committeren. Teuling: “Voor nu gaat het echt om het opbouwen van ketens. Die zijn er deels al en daarin kunnen inkopers en producenten met elkaar nu ook al overeenkomen wat de extra stappen zijn die men wil zetten.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin