Doorgaan naar artikel

Inflatie beïnvloedt verkoop bio

Onderzoek van GfK naar keuzecriteria bij de aankoop van voeding heeft aangetoond dat ruim 40% van de consumenten het belangrijk vindt dat hun voeding gezonde ingrediënten bevat. Daarna komen zaken als prijsperceptie, voorkomen van verspilling, natuurlijke ingrediënten en milieuvriendelijke verpakkingen. Voor bijna 20% van de respondenten is biologisch een belangrijk keuzecriterium. Het komt daarmee op de negende plek.

Marktspecialist Wilco van den Berg bij GroentenFruit Huis gaf tijdens een recent gehouden bijeenkomst van het Comité Bio van GroentenFruit Huis een overzicht van de biologische afzet in de supermarkt. Het gekochte volume biologische groenten en fruit groeide in 2022 met 1%, de prijs steeg met 6% en de totale omzet steeg met 7%. Tot en met half augustus 2023 is de verkoop van het volume biologische groenten en fruit in de Nederlandse supermarkt stabiel. De omzet steeg tot en met half augustus met 4% terwijl het volume gelijk bleef. Dit duidt op inflatie.

Banaan grote winnaar

Wat het aantal kopende huishoudens betreft, vallen er nog zieltjes te winnen. Iets minder dan de helft van de huishoudens kocht in 2022 biologisch fruit. Dit aantal is wel gegroeid ten opzichte van 2018. Toen kocht slechts 36% van de huishoudens biologisch fruit. Opvallend is dat 75% van de huishoudens in 2022 biologische groenten kocht. Ook hier is sprake van groei, vergeleken met 2018. Toen kocht 68% van de huishoudens biologische groenten. De winnende producten in 2022 waren banaan, tomaat, komkommer en paprika. Ook in de eerste helft van 2023 kent de biologische banaan weer een omzetstijging: 17% meer vergeleken met 2022. De omzet van tomaat steeg in dezelfde periode met 5%. De omzet van komkommer, gember en paprika daalden met respectievelijk 11, 18 en 7%. Biologische groenten doen het vooral goed bij tweepersoons huishoudens en welgestelde gepensioneerden.

Minder bio in Duitsland

Duitse huishoudens kochten minder biologische groenten en fruit in 2022. Ten opzichte van 2021, gaven Duitse consumenten in 2022 5% minder uit aan biologische groenten en 12% minder aan biologisch fruit terwijl het aangekochte volume biologisch fruit daalde met 15%. Ook de volumes daalden. Voor groenten liepen de lagere bestedingen gelijk op met het lagere volume.

De Duitse biokoper is over het algemeen rijker en jonger. Ruim 53% van de kopers van biologische groenten in Duitsland verdient meer dan € 3.500. Voor vers voedsel gangbaar, vertegenwoordigt deze inkomensgroep bijna 40%. Huishoudens uit de lagere inkomensgroep tot € 1.999 zijn met 25% in de groep vers voedsel gangbaar beter vertegenwoordigd dan onder de biogroenten kopers. Maar ook heeft deze groep nog een behoorlijk aandeel met 17,3%. De verkoop van biologische producten bij speciaalzaken zakte, de verkoop via supermarkten en discounters steeg.

Aankoop marktinformatie

Een belangrijke taak van GroentenFruit Huis is kennis vergaren en overbrengen naar de leden. Zo wordt marktinformatie aangekocht bij diverse bureaus zoals GfK, Kantar, Circana (voorheen IRI), Nielsen, IGD en AMI. Daarnaast werkt GroentenFruit Huis samen met Wageningen Economic Research in het kader van twee PPS (publiek-private samenwerking) projecten: Market Intelligence Voedingstuinbouw 2.0 en BIGt&u, luisteren naar consument en keten. Het gaat hierbij om het beschikbaar stellen van marktdata en het ontwikkelen van tools om de juiste informatie op efficiënte wijze boven water te krijgen. Het consumptiegedrag thuis en buitenshuis verandert. Marktinformatie helpt leden om beslissingen te kunnen onderbouwen en bieden een goede basis als gesprekspartner voor de afnemer. Leden van GroentenFruit Huis kunnen meer informatie vinden op het ledendashboard.

Share this

Wilma van den Oever
Wilma van den Oever

Communication manager GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin