Fruitteler Johan van Waes uit het Zeeuws-Vlaamse Schoondijke legt deze week een bezoek af aan de Fruit Logistica in Berlijn. “Dat is een prima gelegenheid om me te verdiepen in ontwikkelingen en het onderhouden van oude relaties en het leggen van nieuwe.”
“Je afnemers kunnen van overal komen. Wij telen onder het label voor verre bestemmingen, want de wereld is groter dan Nederland”, vertelt Van Waes. “Onlangs kwamen nog mensen uit India kijken of mijn fruit geschikt is voor import. Daar heb ik een heel verhelderend gesprek mee gehad. Ik heb uitgelegd hoe we oogsten en welke waardes we aanhouden voor het suikergehalte; die moet 12 zijn. We monitoren continu de kwaliteit. Ik heb ook uitgelegd waarom we de eerste oogst geen SmartFresh toepassen en de rest wel. Wij doen alles om aan hun eisen te voldoen. Als dat er niet in zit, bieden we ze niet eens aan.”
Ook bezig met smart farming
Van Waes is volop bezig met smart farming. Hij doet het hele bedrijf samen met zijn broer die bijna hetzelfde fruitbedrijf heeft. “We hebben de biomassa met een vliegtuig in beeld gebracht. In de akkerbouw gaan we daarmee naar plaatsspecifiek herbiciden spuiten. We gaan nu testen in hoeverre de kaart de gegevens bij het spuiten juist doorgeeft.”
“In fruit brengt dit ons niet zoveel, we denken dat we daar op een andere manier aan de slag moeten. Nu nog tel ik per perceel een paar bomen en kan ik een schatting maken van de productie. Maar door rond te rijden met meetapparatuur op een quad kun je de biomassa meten. Je wilt een goed beeld van de groeikracht en als een machine je daarbij kan helpen is dat mooi meegenomen. Je wilt in de pluk niet voor verrassingen komen te staan. Of je meet ergens een spinthaard, die je dan apart kunt bestrijden. Dat wordt zeker de toekomst: niet middelen over een heel perceel, maar pleksgewijs bijsturen.”
Op lichtere plekken herbicide
“In de akkerbouw kun je op lichtere plekken de hoeveelheid herbicide aanpassen. Wij kijken of je die plekken kunt halen uit de data van de trekker: hoe zwaarder de grond, hoe meer brandstof wordt verbruikt. Maar het kan ook met een drone, of met een slee. Wij proberen zoveel mogelijk lagen van metingen boven elkaar te leggen voor een zo goed mogelijk beeld.”
Auteur: Ton van de