Consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk associëren ijsbergsla en kropsla met fris en gezond. IJsbergsla vinden ze bovendien knapperig. De kwaliteit van beide wordt over het algemeen als redelijk tot goed beoordeeld.
Uit het consumentenonderzoek van het Productschap Tuinbouw naar ijsbergsla en kropsla blijkt verder dat het bij kwaliteitsproblemen gaat om slechte plekken, slappe bladeren en verkleuring van het product. Mocht dat het geval zijn, dan valt de keuze op de aankoop van een ander bladgewas. IJsbergsla vinden de meeste consumenten lekkerder dan kropsla en wordt daarom ook vaker gekocht. De helft van de consumenten koopt één keer per week tot één keer per twee weken ijsbergsla.
Kropsla is vooral bij Duitse consumenten favoriet. De meeste Nederlandse consumenten hebben geen behoefte aan extra informatie, bijvoorbeeld op de verpakking. Britse consumenten hebben de meeste behoefte aan een THT-datum, terwijl Duitse consumenten erg geïnteresseerd zijn in het land van herkomst en informatie over de teler.