FruitMasters lanceert met zaadveredelaar Limgroup het merk Sonrosa, waarin vernieuwende nieuwe hybride aardbeien in 2025 beschikbaar komen op de vrije markt.
Na teeltpilots bij FruitMasters-telers dit jaar komen in 2025 commerciële volumes op de markt onder het merk Sonrosa. De introductie van de zaadveredelde Sonrosa markeert een belangrijke mijlpaal in de sector en een grote stap voorwaarts in de verduurzaming van de aardbeienketen, stelt FruitMasters. Begin 2024 werd de stap al aangekondigd met Limgroup.
De aardbei wordt vooralsnog op de vrije markt afgezet. Het wordt dus geen clubconcept waarbij één afnemer het ras claimt, zoals bij appels wel gebeurt. Ten opzichte van appels is er nog een verschil. De veredeling van hybride aardbeirassen ontwikkelt ondertussen verder. Vernieuwde rassen komen dan ook onder het Sonrosa merk op de markt.
Voordeel inkoop plantmateriaal
Er zitten ook grote kostenvoordelen aan de productie van uitgangsmateriaal. Deze methode verkort de groeicyclus drastisch: in plaats van 2 jaar groeit een Sonrosa-plant uit zaad in slechts 16 weken, stelt FruitMasters. Er hoeft niet te worden gekoeld. Een woordvoerder kon niet zeggen wat de FruitMasters-telers minder kwijt zijn voor hun planten. Er wordt nog gerekend aan de kostenvoordelen en milieuvoordelen van zaadveredeling in plaats van klonale vermeerdering, stelt FruitMasters.
Uit de proeven met de aardbeien dit jaar blijkt al wel dat de productie stabieler is aan het einde van het seizoen. Dat bevestigt de voorspelling van een gelijkmatiger afzetpatroon en productzekerheid, stelt FruitMasters.