Het Huis van de Smaak krijgt geen mobiel vervolg. Het mogelijke vervolg op het populairste onderdeel van de Floriade strandt omdat er onvoldoende geld beschikbaar is.
Het Huis van de Smaak trok tijdens de Floriade ruim 1,4 miljoen bezoekers. Die verorberden onder andere 60.000 kilo tomaten, 15.000 kilo paprika, 15.000 kilo komkommers en 420.000 champignonhapjes. Maar een mobiel vervolg krijgt het Huis van de Smaak dus niet, zo bevestigt Ton Janssen van Tasty Tom op vraag van Dagblad de Limburger.
Het GroentenFruitBureau, dat in opdracht van het Productschap Tuinbouw handelde, wilde met het Huis van de Smaak het eten van groente stimuleren. Ook was het de bedoeling de kennis van groente bij de consument te vergroten, want de ervaring op de Floriade leerde dat het daarmee slecht gesteld is. Een ‘Huis van de Smaak on Tour’ had aansluitend aande Floriade de belangstelling voorgroente levend moeten houden. Maar omdat het Productschap Tuinbouw is gestopt met promotie en ook het landelijke promotiebureau GroentenFruitBureau is ontmanteld, gaat dat niet gebeuren.
Volgens Janssen is het niet gelukt om in de branche genoeg geld bij elkaar te brengen om groente via het mobiele Huis van de Smaak te promoten. Janssen verwacht dat individuele ondernemers nu op eigen houtje promotie-initiatieven gaan nemen. “Dat heeft als nadeel dat verschillende ondernemers mogelijk hetzelfde gaan doen, zonder dat ze dat van elkaar weten.”