Doorgaan naar artikel

Hoogstraten aardbeien: jaarrond productie in een modern klimaat

Afbeelding
Hoogstraten Aardbeien

Jaarrond productie in een modern klimaat

Wie aardbeien zegt, zegt Hoogstraten. Terecht, want Coöperatie Hoogstraten is gegroeid uit de aardbeiteelt. Ondertussen is Hoogstraten ook gekend als dé smaakspecialist in bessen, tomaat en paprika. Samen met onze producenten zorgen we ervoor dat klanten jaarrond kunnen genieten van smaakvolle groenten en fruit van hoge kwaliteit. Vanuit Hoogstraten leveren we aan Belgische en internationale supermarktketens, groothandelaars en exportfirma’s. Om die koppositie te behouden, staan kwaliteit en innovatie hoog op de agenda.

Aardbeien maken meer dan 50% uit van de totale productomzet en zijn dus een topproduct voor de coöperatie. Jaarlijks gaat er meer dan 32 miljoen kilo onder de hamer. Uitdaging is om deze positie de komende jaren nog te verstevigen.

Geen evidentie, want de groente- en fruitsector is sterk onderhevig aan verandering. Om hierop een antwoord te kunnen bieden, is verdere professionalisering noodzakelijk. En die professionalisering gaat gepaard met veel aandacht voor innovatie, niet alleen op vlak van teelttechnieken, maar ook op het gebied van dienstverlening.

Hans Vanderhallen, directeur bij Coöperatie Hoogstraten, legt uit: “Het doel is om onze coöperatie dichter bij de markt te brengen. Marktgerichter produceren dus, maar ook onze klanten inzicht geven in wat er mogelijk wordt als we resoluut gaan voor een open wisselwerking waarbij onze producenten en medewerkers de kans krijgen om hun vakmanschap ten volle te benutten. We zijn ervan overtuigd dat onze missie ‘Samen vormgeven aan een duurzame toekomst in verse groenten en fruit door vakmanschap en hoogwaardige dienstverlening’ voldoende inspiratie kan bieden.

Lees verder onder de foto

Nieuwe kartonnen verpakking voor Hoogstraten aardbeien. - Foto: Coöperatie Hoogstraten

Nieuwe kartonnen verpakking voor Hoogstraten aardbeien. – Foto: Coöperatie Hoogstraten

Een win-winsituatie voor producenten én klanten

Een mooi voorbeeld van een ontwikkeling waarbij verschillende partijen elkaar versterken is de blokkavelverkoop, oftewel Harmony. Coöperatie Hoogstraten denkt voortdurend na over de optimalisatie van de afzet en zet sterk in op een toekomstgerichte en internationale commercialisatie.

Door de invoering van een warehouse-managementsysteem en specifiek geschreven informaticatools werd een systeem van blokkavel op punt gesteld dat tegemoet komt aan de wensen van zowel producenten als klanten, kortom een win-winsituatie.

Harmony is na anderhalf jaar uitgegroeid tot een niet meer weg te denken onderdeel van de dagelijkse klokverkoop. De toegevoegde waarde die hiermee gecreëerd wordt, is onmiskenbaar.

“Klanten kunnen aan de klok in het betreffende blok kopen en, indien gewenst, meteen voorkeur uitdrukken. Het uitdrukken van een voorkeur voor een bepaalde producent binnen het blok genereert een meerprijs die onmiddellijk wordt toegevoegd aan de uitbetaalprijs voor de betrokken producent. Zo worden producenten tastbaar beloond voor hun inspanningen op vlak van kwaliteit en verzorging. Klanten kunnen via dit systeem gericht aankopen doen, kiezen voor homogene partijen en bovendien een beroep doen op digitale hulpmiddelen. De tool die centraal staat in dit hele verhaal, is de in eigen beheer ontwikkelde Hoogstraten App. Hiermee is het mogelijk om extra informatie op te vragen over het gewenste product, evoluties te volgen van het beschikbaar aanbod, verregaande traceerbaarheid door te voeren en pushberichten te versturen naar producenten zodra zijn/haar product op voorkeur gevraagd wordt.”

Lees verder onder de foto

Neerzetloods aardbeien op Coöperatie Hoogstraten. - Foto: Coöperatie Hoogstraten

Neerzetloods aardbeien op Coöperatie Hoogstraten. – Foto: Coöperatie Hoogstraten

Innovatief, onderscheidend en duurzaam

Coöperatie Hoogstraten wil blijven investeren in een duurzame wisselwerking. Een bijkomende troef is het project kartonnen punnet. Aardbeien worden al decennialang verpakt in het alom bekende plastic “bakje”. Die gewoonte wilde Coöperatie Hoogstraten doorbreken met voordelen voor zowel producent als klant.

Hans Vanderhallen verduidelijkt: “We zochten naar een verpakking die innovatief, onderscheidend en duurzaam is. In samenspraak met de leverancier ontwikkelden wij een op maat gemaakte verpakkingsmachine waarbij de punnets rechtstreeks in de dozen worden geplaatst. Op die manier worden er nu vrachten met volledig gevulde aardbeidozen uitgeleverd aan onze producenten. Het resultaat: een kostenefficiënter verpakkingsconcept met een aanzienlijke arbeidsbesparing op de productiebedrijven.”

“Om tegemoet te komen aan wensen van de markt is de punnet vervaardigd uit 100% FSC-karton en volledig vrij van plastic. Opvallen in het winkelrek zal de punnet met zijn aantrekkelijk design en premium look & feel zeker doen! Dankzij een QR-code die de aardbeien traceert tot aan de producent, informeren we de consumenten niet alleen over de herkomst, maar laten we ze ook in één oogopslag kennismaken met de mensen achter Hoogstraten. Wanneer karton geen uitkomst biedt, kan de klant bij Hoogstraten ook opteren voor een duurzame variant in plastic. Al meer dan 5 jaar zijn onze plastic aardbeipunnets immers gemaakt van 100% gerecycleerd PET-materiaal.”

Lees verder onder de foto

Verpakkingsmachine op maat. - Foto: Coöperatie Hoogstraten

Verpakkingsmachine op maat. – Foto: Coöperatie Hoogstraten

Opbouw van kennis en expertise

“Ondanks onze lange geschiedenis zijn we een moderne coöperatie met een sterke toekomstvisie. We analyseren onze mogelijkheden en die van onze omgeving en gaan ermee aan de slag. De introductie van de kartonnen punnet en de invoering van de blokkavelverkoop bij aardbeien bewijzen dit. We zetten de ingeslagen weg naar verdere professionalisering voort en focussen daarbij op de opbouw van kennis en expertise. Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerken ons sterker maakt. We willen een wendbare organisatie zijn die een maximale afstemming realiseert tussen de verwachtingen van producenten en klanten. Een no-nonsens aanpak, korte lijnen, duidelijke communicatie en transparantie, goede infrastructuur en kostenbeheersing zijn de speerpunten bij Coöperatie Hoogstraten.”

Voor meer informatie over Coöperatie Hoogstraten: http://www.hoogstraten.eu

produceert jaarrond in een modern klimaat. Op wereldniveau staat de modernisering van de aardbeiteelt nergens verder dan in België en Nederland. De verschillende teeltsystemen, de frigobewaring van plantgoed en de intrede van assimiliatiebelichting maken jaarrondproductie mogelijk. Zo ook bij Coöperatie Hoogstraten waar jaarlijks meer dan 30 miljoen kilo aardbeien met een omzetwaarde van ruim 100 miljoen euro onder de hamer gaan. Om die koppositie te behouden, blijft Hoogstraten samen met telers en Proefcentrum Hoogstraten streven naar verbetering en innovaties. Klik hier voor meer informatie!  www.hoogstraten.eu / info@hoogstraten.eu * Hoogstraten Aardbeien levert als partner gesponsorde artikelen aan. De inhoud van deze artikelen valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Meer over Hoogstraten Aardbeien

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin