Tuinbouwtechniek exporteren naar Azië vergt een lange adem. En dan toch zelf maar daar die tomaten gaan telen.
Niet de producten erheen exporteren, maar de tuinbouwtechnologie. Dat die op zich logische strategie toch maar moeizaam van de grond komt, wordt gedemonstreerd door het in De Telegraaf opgetekende verhaal van Menno Keppel en Thomas Ruiter van Dutch Agro Technology and Trade DATT.
Tekst gaat verder onder de foto.
Keppel en Ruiter trokken 15 jaar geleden naar Thailand om daar de wereldwijd leidende Nederlandse tuinbouwtechnologie aan de man te brengen. Maar de zo veelbelovende markt voor hightech voedselproductie in het dichtbevolkte en steeds welvarender Zuidoost-Azië bleek nog niet zo ver gevorderd. Iets wat veel andere Nederlandse techniekleveranciers in deze hoek van de wereld ook ervaren.
Pas toen ze zelf tomaten gingen telen, in samenwerking met lokale contracttelers, zit er schot in de zaak
Teler én consument opvoeden
Keppel en Ruiter merkten niet alleen dat de Thaise tuinders niet klaar zijn voor de sprong naar hoogtechnologisch telen in kassen van Hollandse makelij, ook de markt voor de Hollandse producten is er niet zomaar. Het verschil tussen de in onze ogen niet zeer aantrekkelijke Thaise tomaatjes en de rassen en soorten die wij gewend zijn, is voor de lokale consument te groot.
Pas toen ze zelf gingen telen, ook in samenwerking met enkele lokale contracttelers, en die tomaten via het nog maar recentelijk snel groeiende supermarktkanaal konden gaan afzetten, zit er schot in de zaak. Nu ook pas begint er interesse te komen voor de installaties die DATT in de aanbieding heeft.
Nederlandse techniekleveranciers kunnen eigenlijk niet zonder de expertise van de Nederlandse teelt én handel
Complete keten opzetten
Het toont aan dat er heel wat stappen gezet moeten worden voordat de export van glastuinbouwclusters naar een land als China daadwerkelijk van de grond kan komen. Niet alleen moeten de telers klaar gestoomd worden voor het werken met de voor hen eigenlijk veel te complexe installaties. Maar ook moet er een complete keten worden opgezet voor de producten die in die kassen zijn te telen, inclusief het creëren van vraag bij de consument naar anders ogende en smakende groente. Dat betekent ook dat Nederlandse techniekleveranciers eigenlijk niet zonder de expertise van de Nederlandse teelt én handel kan willen ze van hun Aziatische avonturen een succes maken.