Supermarkten kunnen zich sinds deze week aansluiten bij het nieuwe, open keurmerk Beter voor Natuur & Boer. Zij moeten telers dan een aanzienlijk hogere premie betalen in een driejarig contract.
Dat blijkt uit gegevens van de nieuwe onafhankelijke Stichting Beter voor Natuur & Boer. Maandagavond 20 november werden telers in het huidige Albert Heijn bedrijfslogo Beter voor Natuur & Boer ingelicht over de nieuwe plannen. De telers moeten volgend jaar extra stappen zetten door onder meer minder glyfosaat te gebruiken (0,25 kilo per hectare) en de bloemenstrook te verdubbelen. Dat AH-bedrijfslogo wordt opengesteld voor andere supermarkten door er een open keurmerk van te maken.
Tegelijk zijn de premies aan telers voor de duurzaamheidsverrichtingen fors omhoog gegaan. Zo is de meerprijs voor bloemkool € 0,11 per stuk, voor bospeen € 0,06 per stuk, voor broccoli € 0,23 per kilo. Naar verluidt is de stijging 30 tot 60 procent. Tot nu toe werd die premie betaald door Ahold en niet doorberekend aan klanten. Ahold hoopt dat de premie straks wel doorberekend kan worden aan klanten als andere supermarkten ook aansluiten. Dat zou de groenteprijs in de winkels fors doen stijgen.
Extra GlobalGab module verplicht
Telers die willen voldoen aan het keurmerk moeten een extra module halen voor GlobalGap. Met de add-on GROW heeft Albert Heijn extra eisen voor voedselveiligheid geïntroduceerd. Die wordt door de verbreding van het keurmerk ook algemeen als eis voor telers ingevoerd.
Over de inspraak van telers bij het opstellen van de teelteisen is niets terug te lezen op website betervoornatuurenboer.nl. Uit telershoek is daar geen zorgen over. Met werkgroepen van telers wordt voor vier teeltcategorieën (fruit, vollegrond, bedekte teelt en cellenteelt) gesproken over aanscherpingen.