Er is een relatie tussen de consumentenprijs voor tomaten in verschillende EU-landen en de consumptie.
Dat blijkt uit cijfers van handelskoepel Freshfel, die beleidsmedewerker Raquel Izquierdo de Santiago donderdag op de Fruit Logistica toonde. Nederland heeft in kilo’s uitgedrukt een relatief lage tomatenconsumptie van drie kilo per jaar, die gepaard gaat met de hoge prijzen. In een rij EU-landen bleek Nederland de hoogste consumentenprijs en laagste consumptie te kennen.
Die lage consumptie bleek ook uit cijfers van de Nederlandse koepel van afzetorganisaties Dutch Produce Association. Mirjam Hendriks liet zien dat de Italiaanse en Spaanse consumptie meer dan drie keer zo hoog liggen. Ook in Duitsland en Engeland ligt de consumptie hoger. Maar Hendriks wees daarbij ook op verschillen in assortiment, waardoor het lastig is vergelijking te maken. Uit onderzoek onder Duitse consumenten blijkt dat consumenten van een ruim assortiment houden van tussen de zeven en negen soorten, niet meer.
De Santiago wees op de dalende consumptie van tomaten die over de laatste tien jaar op 8 procent wordt geschat. De EU importeert meer tomaten dan het exporteert. Het verschil wordt geschat op 150.000 ton. Van de export gaat 80 procent naar Rusland. Marokko domineert de import van tomaten. Ze verwacht dat de Europese Commissie de komende maanden met nieuwe importvoorwaarden komt voor Marokko. Daarover lopen nu gesprekken.