Het is zo makkelijk gezegd door uw adviseur, bankier of marketingmanager. Vertel wat je doet.
Boeren en tuinders kunnen best goede verhalen vertellen, maar een goed marketingverhaal is weer wat anders. Kom in de Kas is inmiddels geweest. Het evenement met 200 bevlogen tuinders die hun deuren openzetten en samen aan 200.000 bezoekers hun verhaal vertellen. Mooi toch. Het evenement staat al vele jaren in de top 10 in Nederland. Multinationals zouden jaloers zijn op zo’n betrokken groep klanten. Kom in de Kas is een succesnummer.
Succesvol zijn met zo’n beperkt budget is knap van Kom in de Kas
Consistente boodschap via marketingcampagne
De tuinbouw professionaliseert op managementgebied, maar zeker ook qua marketing. Dat lukt niet meer met een idee dat op een achternamiddag is bedacht en uitgewerkt. Het vraagt om een consistente en goed uitgedragen boodschap. Heb duidelijk voor ogen wat je wilt vertellen. Bekende voorbeelden als Tommies, Tasty Tom, Koppert Cress en Natures Pride met Just Eat zijn geen positieve uitzonderingen meer.
Tekst gaat verder onder de tweet.
New in the EAT ME assortment: M I N I V E G E T A B L E S
In order to grow the mini vegetables category together with our South African supplier Yukon, the complete mini vegetable range is rebranded to EAT ME. The EAT ME mini vegetables range will be available from week 15. pic.twitter.com/Iyht5imUst— Nature's Pride (@NaturesPride_) 9 april 2019
Een goede campagne maken, producten die hierop aansluiten en het verhaal consistent blijven uitdragen vraagt professionele partijen en budget. Knap dat Kom in de Kas met zo’n beperkt budget nog steeds succes heeft.
Overdekte moestuin in Almere geen eendagsvlieg
Op dit moment ben ik actief met het opzetten van een korte keten rond Almere. Als je dan onderzoek gaat doen naar andere initiatieven in Nederland, kom je erachter dat er al heel veel korte ketens zijn opgezet. Iedereen probeert de consument naar zich toe te trekken of bedrijven te interesseren met het lokale verhaal.
De kunst is om deze kopers aan je te binden, liefst niet voor 1 keer per jaar, maar elke week opnieuw. Dat vraagt om een gevarieerd aanbod en beschikbaarheid. Zo kent Almere ook een grote diversiteit in de bevolking. Dat zie je terug bij de overdekte moestuin. Het is daar zeker in het weekend een drukte van belang met gezinnen die komen tuinen. Ze kweken producten die je elders in Nederland niet tegenkomt. Het aanbod en je verhaal zullen dus moeten aansluiten op de bezoekers.
Kom in de kas
De eerste indruk is belangrijk. Het plaatje moet kloppen bij het praatje. De burger die naar Kom in de Kas komt verleiden tot consument is een grote uitdaging. Een duidelijk en eerlijk verhaal vertellen, je boodschap helder hebben en samen het lokale verhaal vertellen.
Als exposant op een beurs geldt dit ook. Je krijgt een paar minuten om je verhaal te vertellen en je boodschap te laten landen. Een goed afgestemde boodschap helpt daarbij. Oefen wat je in ieder geval wilt vertellen en wat je wilt bereiken bij de bezoekers op de grootste consumentenbeurs van Nederland. Alleen zo is Kom in de Kas je ideale acquisitiemoment voor je product of zelfs voor je nieuwe arbeidskracht.