Doorgaan naar artikel

Hoe met geld van Edeka inkoopmarkt groente verandert

De inkoopmarkt voor groenten en fruit in Nederland is opgeschud door de inkoopsamenwerking van Jumbo, Edeka, Picnic en mogelijk een Franse supermarktketen. De drijvende kracht erachter is het kapitaalkrachtige Edeka dat in Nederland investeert in stenen en datagedreven inkoop.

In Geldermalsen wordt op dit moment gebouwd aan een modern groente- en fruit distributiecentrum voor Picnic ‘en haar partners’. Een belangrijk deel van de kosten wordt gedragen door Edeka dat in verschillende financieringsrondes steeds vele tientallen miljoenen euro’s investeerde in de Nederlandse onlinesupermarkt Picnic.

Edeka is daarmee één van de belangrijkste aandeelhouders in de Nederlandse snelgroeiende supermarktketen. Het distributiecentrum in Geldermalsen van 3,3 hectare groot moet Picnic ‘en haar partners’ verder helpen innoveren in de groente- en fruitketen. Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, zei hierover afgelopen najaar: “We realiseren hier een duurzaam distributiecentrum op een centrale, strategische locatie, waarmee we onze groente- en fruitoperatie kunnen optimaliseren. Samen met onze partners en leveranciers zal dit distributiecentrum ons toelaten om te innoveren en onze klanten te voorzien van nog betere kwaliteit groenten en fruit.”

Moderne opvattingen van Picnic

Picnic wordt door veel partijen geroemd als ketenvernieuwer en vernieuwer in logistiek. Het heeft een uiterst modern datagedreven keten van elektrische wagentjes, laadplatforms bij steden en geautomatiseerde fullfillmentscenters. Die moderne opvatting botst ook geregeld. Picnic wil niet aan de supermarktcao. De keten betaalt het personeel te weinig, vinden de bonden, maar Picnic vindt de cao niet meer van deze tijd, waarbij personeel op zondag dubbel betaald wordt.

Edeka steekt zoveel geld in Picnic, omdat de Duitse supermarktketen zo zelf geen online-activiteiten hoeft te ontplooien. Picnic moet snel groeien in Duitsland en Frankrijk. Ook de technologische vernieuwingen met ketendata zijn reden voor Edeka om te investeren in Picnic. Daar plukt de Duitse keten ook de vruchten van bij de gezamenlijke inkoopactiviteiten. Edeka stak namelijk ook geld in de Nederlandse inkooporganisatie Everest. Daar koopt de Duitse keten in met andere supermarktketens als Picnic en Jumbo. Onder dat kantoor valt ook Everest Fresh, dat zeer waarschijnlijk met de datagedreven modellen werkt van Picnic.

Twee Duitse inkoopkantoren

Everest Fresh zal groenten en fruit inkopen voor Jumbo, Picnic en Edeka. Dat inkoopkantoor van Everest Fresh is nu gevestigd in Barendrecht bij Edeka Fruchtkontor. Dat is het eigen inkoopkantoor van Edeka in Nederland. Uit de jaarrekening van Everest Fresh over 2022 valt op te maken dat de handel dat jaar flink steeg. Omzetcijfers geeft het rapport niet. Een indicatie is de post handelsvordering. Die bedroeg ruim € 29 miljoen in 2022, bijna vijf keer meer als in 2021.

Everest Fresh valt, net als Everest, onder Edeka Einkaufskontor, heeft één persoon in dienst en heeft Duitse directeuren, wiens vergoeding niet op de balans staan. In 2022 handelde dat kantoortje vooral in Spaans product, blijkt uit de afwikkeling van btw-achtige heffingen met de Spaanse belastingdienst. De omzet van Everest Fresh zal snel stijgen als ook Jumbo via deze constructie groenten en fruit krijgt geleverd.

Jumbo laat in reactie op dit artikel nog weten dat Everest en Everest Fresh los van elkaar opereren.

Inkoopbundeling zit in de cultuur van Edeka

Jumbo verklaarde recent dat Nederlandse telers niet hoeven te vrezen voor lagere prijzen voor hun producten. De Nederlandse afzetorganisaties zullen waarschijnlijk wèl mee moeten in de efficiëntieslag die met datagedreven inkoop komt. Alle kosten voor elk product en dienst moeten daarin inzichtelijk worden gemaakt. Andere kosten worden uit een vaste marge betaald, bleek uit de rechtszaak van fruitleverancier De Groot tegen Jumbo.

Lees ook: Krijgt Jumbo wel prijskorting via inkoopbundeling?

Het is ook goed te realiseren dat inkoopbundeling in de cultuur van Edeka zit. Het is feitelijk een inkoopcoöperatie voor duizenden zelfstandige Duitse supermarktwinkels. De keten is scherp op voorwaarden. Toen het eerder de Duitse keten Plus overnam, liet Edeka leveranciers met terugwerkende kracht betalen voor de betere leveringsvoorwaarden die Plus jaren had gekregen.

Informatie leveranciers veilig?

Edeka heeft voor groenten en fruit een eigen inkooporganisatie, Edeka Fruchtkontor met vier vestigingen in Duitsland en daarnaast kantoren in Nederland, Spanje en Italië. Het Nederlandse Fruchtkontor koopt een belangrijk deel van de vruchtgroenten in. Hoe Everest Fresh en Edeka Fruchtkontor nu samenwerken en bijvoorbeeld informatie van leveranciers uitwisselen, is niet duidelijk. Daar gelden strenge regels voor. Ook is niet duidelijk hoe de activiteiten van beide Edeka-inkoopbedrijven in de toekomst zullen samenwerken of integreren. Edeka Fruchtkontor koopt direct in bij meer dan duizend leveranciers van groenten en fruit, zoveel mogelijk bij de bron (telers) om tussenhandel uit te schakelen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin