De ‘groenten en fruit Titanic’ is in Noord-Duitsland lek geslagen. Hij maakt flink water en het ergste wordt gevreesd.
Want er blijken geen tussenschotten te zijn waardoor hele schip eraan gaat. Hier en daar wordt een reddingsboei uitgegooid. Het lek is inmiddels gevonden maar nog niet gedicht. Het vertrouwen is tot het nulpunt gedaald. Achterop het schip wappert een Europese vlag.
Ik ken geen ander supermarktschap dat ooit zo getroffen is als de groenten en fruitafdeling. Ooit mee gemaakt dat het koffieschap als geheel geruimd is in Duitsland of waar dan ook? Dat de koffiebonen niet meer veilig zouden zijn? Of het frisdrankenschap? Of anders het zuivelschap? Nee, als er iets aan de hand is doet Coca Cola een recall. Of Douwe Egberts. Of Iglo. Of Heineken. Bij ons in de sector werkt dit anders. Nu leidt iedereen eronder: telers, handelaren, banken, supermarkten.
Hoe kunnen we het schip redden? En hoe kunnen we zorgen dat we meer tussenschotten installeren zodat we niet allemaal het haasje zijn als er ergens een calamiteit plaats vindt?
Dat kan op meerdere manieren maar dat vereist wel medewerking van de supermarkten. Want als we daar eenheidsworst blijven zien, is het logisch dat de consument alles op één hoop gooit. We zagen dit al bij de Spaanse paprika’s (gif), het sloeg ook terug op de Nederlandse producten.
Hoe dit aan te pakken bij mijn klant?
1. Bespreek het probleem met de klant en maak duidelijk dat zijn risico lager is als hij zijn producten beter ‘merkt’.
2. “Ja, maar ik wil geen merken!” zal de klant roepen. “Hoeft ook niet per se” is dan het antwoord, “er zijn slimmere manieren”.
3. Wat dan? Zorg dat je behalve biologisch ook een ander teeltconcept als veilig en duurzaam neerzet. Nu gaat 25 procent van de communicatie over biologisch. Maar ga als retailer ook meer vertellen over het Gecontroleerde Teelt-concept in Nederland en België. Dit is namelijk geen bulkproductie. Dit is topkwaliteit die mogelijk wordt gemaakt door high tech investeringen in teelt- en ketenmanagement.
4. “En hoe laat ik dit dan zien aan de consument?” Dat kan met het Gecontroleerde Klasse logo. En de bijbehorende schapfolders, advertenties, internetpagina’s etc.
5. “En andere ideeën?” Biedt meer ruimte aan specialiteitenmerken. Die bieden de consument vertrouwen en zorgen voor houvast. Ook de huidige merken die we al hebben lijken wat minder last van de crisis te hebben dan het anonieme product.
6. “En wat nog meer?” Laat duidelijker zien waar de producten vandaan komen. Bij versproducten is dit belangrijk. Zelf het Campina-merk heeft tegenwoordig een vlag op de verpakking. Maak veel duidelijker wat het land van herkomst is. België, Spanje, Frankrijk of Nederland. Elk land heeft zijn eigen unieke verhaal. Van Italië is dat bekend. Heerlijk toch? En het moest toch al verplicht op de verpakking. Overigens moet u het Gecontroleerde Klasse-merk niet verwisselen met land van herkomst. Dit zijn twee verschillende dingen.
7. “Dat was het zeker?” Nee. Je kan ook je eigen leverancier herkenbaar maken. Kan ook heel ‘veilig’ achter een code (QR of mini-databar). Kun je als inkoper tegen je privat label manager zeggen dat je nog steeds op alle verpakkingen ‘Supermarkt’ hebt staan.
8. “Ben je nu klaar?” Als je een keuze kan maken wel…..
Voor de langere termijn is dus genoeg mogelijk om tussenschotten te bouwen en aan risicobeperking te doen. Want microbiologie zal alleen maar belangrijker worden. Zie Amerika. Wat is dan mogelijk voor de kortere termijn? In ons collectieve winkelschap van GroentenFruit Bureau liggen voor u klaar:
· Gecontroleerde Klasse-licenties voor telersverenigingen en handelaren. Inclusief handboek, controleschema’s en uitleg voor de retailer;
· Retailfolders in het Duits, Engels en Nederlands. En per klant de mogelijkheid van eigen logo-opdruk;
· Advertenties die de komende weken in Bild geplaatst gaan worden;
· Advertentie-blauwdrukken die u ook zelf kunt gebruiken;
· Filmpjes met uitleg en interviews voor alle zeven kwaliteitsprincipes van de tuinbouw (producent en handel). Zie hier;
· Stickers met QR-codes + GK code (gecontroleerde klasse);
· Doosfolders voor tomaat, komkommer, paprika zijn bestelbaar;
· Campagnematerialen voor tomaat, paprika en aubergine (en radijs en sla dadelijk);
· Een internetsite met 1 miljoen bezoekers in Nederland en een site in Duitsland met in jul 100.000-200.000 bezoekers. U kunt naar deze site verwijzen maar ook hem binnen uw eigen site ‘trekken’;
· U kunt uw eigen roadshow organiseren ondersteund door ons. Wij hebben PR-specialisten in Nederland en Duitsland om u te begeleiden;
· Er zijn persberichten en handelsbrieven in veel talen beschikbaar.
Graag ondersteunen wij u, in collectief verband, maar ook individueel als licentiehouder/lid. Laten we alles inzetten om zo snel mogelijk het vertrouwen te herstellen. En laten we daarbij vooral ook de verpakkingen gebruiken. Want anders is het half werk.
En dan nog een advies aan de banken: stimuleer en financier tussenschotten in de afzetplannen van uw klanten. Dit beperkt namelijk uw eigen risico.