Jumbo verrast met bijzonder lage prijzen voor verpakte witlof, terwijl de contractprijzen overal zijn gestegen.
Bij Jumbo kost een zak van 500 gram witlof nu € 1,69, bij concurrenten is dat € 2,32 per zak. Normaal laten concurrenten zulk prijsverschil niet toe. Wat is de verklaring aan het begin van het jaar waar vaak nieuwe inkoopcontracten ingaan? Kwaliteit lijkt geen verklaring. Het is allemaal klasse 1. De maatsortering van de witlof zelf is vergelijkbaar.
Contractvorm
Is het de contractvorm? Er zijn contractvormen denkbaar waar de huidige pennenkrapte tot hogere inkoopprijzen leiden. Die bewegen mee met de dagmarkt. Bij een vaste contractprijs is dat niet het geval. Een handelaar tast in het duister. “Een verklaring voor de verschillende verkoopprijzen heb ik niet. Alle retailers hebben te maken met aanmerkelijk hogere prijzen bij de telers van vollegrondsgroenten Ik zie niet dat telers hier per afnemer verschil in maken.”
Drie of vier kroppen
Een deel van de verklaring zit misschien in het aantal kroppen in de zak. Jumbo heeft altijd 500 gram in de zakken. Ondanks het plaatje van 4 kroppen in de zak, kan dat ook 3 koppen zijn. Bij Albert Heijn zijn het altijd 4 kroppen. Er is dus enige speling in gewichten van de zakken en grootte van de kroppen. Een leverancier stelt dat de keuze van AH voor 4 kroppen per zak ook wel tot zakken van 600 gram kan leiden. Op de website belooft AH 2 porties van 250 gram. Daar gaat het dan om een minimumgewicht. Maar om het prijsverschil te verklaren, zou er 700 gram in een zak moeten zitten bij AH.
Meerprijs
Albert Heijn keert de telers een meerprijs uit voor hun inspanningen aan inkoopeisen te voldoen voor het teeltsysteem Beter voor Boer en Natuur. Voor witlof is dat € 0,02 per kilo. Dat is dus ook niet de verklaring voor het prijsverschil. Dat Jumbo de inkoop gaat bundelen met een grote buitenlandse supermarktketen zal ook niet direct dit verschil bepalen.
Supermarkten bepalen uiteraard zelf hun verkoopprijzen en margebeleid. Dat is het deel dat ze bovenop de inkoopprijs rekenen voor kosten en winst. Wat betaald is voor inkoop, is bedrijfsgeheim. Het is alleen de vraag of het prijsverschil blijft bestaan en of concurrenten als AH en PLUS dat blijven accepteren.