Vlak voor het weekend dropte Lidl een persbericht waarin het aankondigde internationale AGF-inkoopeisen voor biodiversiteit te ontwikkelen.
Met deze stap draagt Lidl bij aan een gelijker speelveld voor boeren en tuinders binnen Europa, schrijft de Duitse prijsvechter. De vraag is wel hoe de Nederlandse telers dit moeten lezen. Zij voldoen voor Nederlandse Lidl-winkels bijna allemaal aan On the Way to PlanetProof. Straks voldoen de buitenlandse Lidl-telers aan nieuwe duurzaamheidseisen via het voedselveiligheidscertificaat GlobalGap. Hoe gaat dat er uitzien?
Elementen uit PlanetProof
Lidl schrijft dat haar module inkoopeisen voor biodiversiteit voor buitenlands product eind dit jaar klaar is. Het lijkt er op dat veel van deze elementen uit On the Way to PlanetProof komen. Dat Nederlandse duurzaamheidskeurmerk wil internationaliseren met meer thema’s dan biodiversiteit alleen. Telers moeten voor PlanetProof hun bedrijfsvoering ook zo inrichten dat aan criteria voor energie en bodemgesteldheid wordt voldaan, of middelengebruik. PlanetProof is dus breder dan alleen biodiversiteit.
Helpt een Lidl-inkoopmodule dan wel echt aan een gelijker speelveld voor boeren en tuinders binnen Europa? Concentreert het zich echt op biodiversiteit alleen? Of is de uitwerking toch breder? Dat moet blijken als de criteria bekend worden.
Geen dubbel werk
Het was al duidelijk dat GlobalGap aan haar duurzaamheidsmodule werkte, bovenop de voedselveiligheidseisen. Bij de internationale hoorzitting voor de PlanetProof-criteria voor 2021 schoof in november ook GlobalGap digitaal aan. Daar pleitte de vertegenwoordiger er al voor geen dubbel werk te doen. Dat lijkt ook te gebeuren voor biodiversiteit. Die criteria lijken op elkaar, stelt een bron.
Teelt achter PlanetProof
Het GroentenFruit Huis ondertekende juist deze week een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Stichting Milieukeur en wil helpen On the Way to PlanetProof verder te internationaliseren. Mocht PlanetProof een duurzamer keurmerk blijken dan andere modules, dan versterkt dat misschien de vraag naar Nederlandse groente. Dan helpt het Lidl Nederland meer ruimte voor Nederlands product in de schappen vrij te maken. Dat lijkt goed nieuws, al kun je daar als teler ook heel goed anders over denken als je geen meerprijs krijgt. En klanten? Zien zij dat duurzaamheidsverschil dan wel tussen Nederlands product en import?