Het Gerechtshof in Den Haag stelt dat The Greenery nadeel ondervonden heeft van de vorming van Hillfresh en overstap van medewerkers van Hagé, maar dat de oprichters op het scherpst van de snede – en dus binnen de wet – hebben geopereerd.
Uit de uitspraak, die woensdag is gepubliceerd, blijkt dat de rechter inzicht had in data van afspraken die oud Hagé-medewerkers (en oprichters van Hillfresh) hadden met leveranciers van Hagé rond de tijd van de vorming van Hillfresh. Daaruit valt volgens de rechter echter niet hard te maken dat Hagé na overstap van leveranciers onrechtmatige schade is toegedaan of dat anti-concurrentiebedingen zijn geschonden.
Ook heeft de rechter via getuigen vernomen hoe de oprichters van Hillfresh in 2007 medewerkers van Hagé thuis uitnodigden en de start van het nieuwe bedrijf toelichtten. De rechter oordeelde dat geen sprake was van actief ronselen. Uit de verklaringen blijkt verder dat Hagé (The Greenery) werknemers een forse bonus beloofde als ze de overstap naar Hillfresh niet maakten en drie jaar bij Hagé zouden blijven. Volgens de verklaringen zou de overstap van zoveel werknemers het gevolg zijn geweest van de slechte sfeer en omstandigheden bij Hagé in 2007.
Uit de uitspraak valt ook op te maken welke klantenkringen Hagé en Hillfresh beleverden. Volgens Hagé heeft Hillfresh haar klanten beleverd, zoals Dekamarkt, Kaufland, Agrofair, Joko Fruit, Superfruit en Langfruit. Hillfresh stelt echter dat Hagé zich voor 85 procent op levering aan retail richt, terwijl zij zelf vooral levert aan de daghandel en afnemers in Oost-Europa. In de daghandel kun je niet spreken over vaste relaties aldus Hillfresh.
The Greenery heeft nog niet besloten of het de zaak bij de Hoge Raad aanhangig maakt en bestudeert de uitspraak.