Doorgaan naar artikel

Hightech in tomatenteelt

Menig consument zal het niet bevroeden, maar achter de tomaat in het winkelschap schuilt een knap staaltje hightechtuinbouw. De vrucht groeit welhaast op als een kind in een couveuse.

De omstandigheden zijn perfect. De temperatuur is precies goed, de luchtvochtigheid idem. Het daglicht wordt zo nodig aangevuld met led-lampen om de lichthoeveelheid te optimaliseren. De lampen hangen vanzelfsprekend op de juiste hoogte. Uit plastic slurven stroomt CO2 voor extra assimilatie. Natuurlijk krijgt de plant de optimale dosering voeding en water. Sluipwespen beschermen de plant tegen luizen.

Optimalisatie heeft de boventoon. Omwille van de productie en kostprijs, maar ook om tegemoet te komen aan de moderne eisen op het terrein van duurzaamheid. Menig burger zou er in zijn privésituatie veel van kunnen opsteken.

Aan die optimalisatie in de kas gaat een heel traject van onderzoek en ontwikkeling vooraf. Veredelaars werken aan een breed assortiment, van vleestomaat tot snoeptomaatje, gericht op de wensen van de consument. Hier wordt rekening gehouden met smaak, kleur, vorm, eetmoment en beleving. De toeleverende bedrijven ontwikkelen innovatieve toepassingen op het terrein van klimaat, arbeid en bescherming. Nederland is internationaal nog steeds toonaangevend als het om deze technologische ontwikkelingen gaat.

Het blijft niet bij de teelt. Nederland mag zich dit jaar ook exportkampioen noemen. Wij exporteerden in 2013 voor 1,8 miljard dollar aan tomaten, en stevenen daarmee Mexico (1,7 miljard) voorbij. Spanje is met 1,2 miljard dollar goede derde. Nederland richt zich op de Europese markt, met Duitsland en Verenigd Koninkrijk als belangrijkste handelspartners. De export naar Rusland wordt steeds belangrijker.

De Nederlandse consument eet het liefst losse tomaten, gevolgd door trostomaat. In de export is de trostomaat met 60 procent veruit het belangrijkste product. De markt voor snoeptomaatjes neemt toe.

De tomaten vormen een visitekaartje van de Nederlandse tuinbouw. Niet voor niks is deze teelt met ruim 1.750 hectare veruit het grootste groentegewas onder glas. Nederland telt nog ruim 350 bedrijven met tomaten. In deze bijlage van Groenten & Fruit belichten wij voor u een aantal specifieke zaken in deze innovatieve teelt.

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin