Doorgaan naar artikel

Herkomstlabel en bundeling op agenda Duitse teelt

BVEO, de Duitse brancheorganisatie groenten en fruit, wil snel een herkomstlabel voor Duits product en aanbod bundelen om Duitse telers aan een sterkere positie te helpen.

De situatie bij Duitse telers is momenteel zeer gespannen, stelt BVEO. Kostenstijgingen als gevolg van hogere input- en energieprijzen zijn moeilijk door te rekenen aan afnemers. De afbouw van vrijstelling op landbouwdiesel doet daardoor extra pijn. De levensmiddelenretailers in Duitsland zijn zeer machtig en dat steekt telers in deze situatie. “Daarom is het des te noodzakelijker dat producentenorganisaties het aanbod bundelen ten opzichte van de levensmiddelendetailhandelaren”, stelt BVEO op vragen van Groenten&Fruit.

Ook telers deden mee aan de boerenprotesten, eerder deze maand. Tijdens de coronapandemie lukte het nog betere prijzen op de markt door te drukken, nu worden telers geconfronteerd met gewijzigd consumenten- en koopgedrag. Zij zien ook hoge nationale en internationale bureaucratische eisen op zich afkomen.

Soepele invulling extra eisen

Duitse telers exporteren minder naar andere landen, maar toch voelen zij dat van verschillende kanten eisen opgelegd worden. Die eisen komen uit de Europese CSRD-richtlijn. Die dwingt te rapporteren over duurzaamheid. Daarbovenop hebben supermarkten nog extra eisen. BVEO probeert dat op een ‘slanke manier te implementeren’. Telers kunnen met een vrijwillige module in het voedselveiligheidscertificaat QS voldoen aan deze teelteisen. De QS-module kan met zo min mogelijk bureaucratie gehaald worden. Deze eerste module legt de eisen vast voor biodiversiteit.

“Sinds begin 2024 kunnen teeltbedrijven op beide niveaus op vrijwillige basis deelnemen aan deze module. De inspectie wordt uitgevoerd als onderdeel van de reguliere QS-audits om de bureaucratische rompslomp en daarmee ook de kosten van de bedrijven zo laag mogelijk te houden.”

Herkomstlabel Duits product

Daarnaast werkt de Duitse sector aan een herkomstlabel voor Duits versproduct. Dat doet het samen met Duitse supermarkten en de Centrale Coördinatie van Handel en Landbouw in Duitsland (ZKHL). BVEO wil de consument bewust maken van Duitse groenten en fruit. “Daarnaast zijn wij als vereniging verantwoordelijk voor onze eigen consumentencampagne ‘Duitsland – Mijn tuin’, die ook onze beursdeelname aan de Fruit Logistica omvatte. Met recepten, optredens op sociale media en speciale promoties informeren we consumenten over de voordelen van lokale producten en hopen we de vraag naar dergelijke producten te vergroten”, zo laat de organisatie weten.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin