Doorgaan naar artikel

Heeft The Greenery goede spoor gevonden?

Een stevige winstuitkering, een nieuwe diepere samenwerking met Jumbo, en terugkeer naar het EU-steunprogramma (voorheen GMO). Kan de telersomzet groeien?

The Greenery heeft een beetje de luwte opgezocht. Jaarcijfers waren ooit reden voor een persconferentie en een dik jaarverslag met een transparante weergave van de voortgang en pijnpunten. Dit is niet meer, terwijl de organisatie stevig veranderde de laatste jaren. Er kwam de splitsing in The Greenery Growers, The Greenery Logistics en The Greenery International. Telers zijn zo meer betrokken bij de afzet. De directie werd in 2022 ook het bestuur van de coöperatie.

Jumbo en The Greenery

Die coöperatie telt nu 200 leden, Daarvan zijn er 80 gekoppeld aan de Jumbo-supermarktketen, zo stelde Willem-Jan Boelema, commercieel directeur van The Greenery, recent in een interview voor een Jumbo-publicatie. Jumbo en The Greenery sloten een langjarig partnerschap dat de ‘AGF-transitie van de supermarktketen in een stroomversnelling moet brengen’. Alle groente bij Jumbo komt nu van The Greenery die daarmee dit jaar een slag heeft geslagen op de groentemarkt.

Bij fruit levert The Greenery overigens wel alleen de aardbeien en kiwi’s. Voor alle overige fruitsoorten koos Jumbo ‘twee andere toegevoegde waarde partners’. The Greenery levert ook aan andere retailers, maar niet in deze intensieve vorm. Toch lijkt de hele markt te bewegen naar deze vorm van samenwerking met oog voor verdienvermogen van de teler. Het langverwachte Landbouwakkoord moet die beweging verder brengen.

Na vijf jaar terugkeer EU-gelden

Voor insiders zat het er wel aan te komen. Ook The Greenery keert terug naar steun uit de marktordeningsgelden van de EU. Toen het nog GMO-gelden heette, koos The Greenery in 2018 ervoor niet meer aanspraak te maken op de gelden. De regeling leidde tot risico’s van terugvordering en boetes. In 2017 werd (destijds) Coforta nog geconfronteerd met een terugvordering van GMO-middelen. De nieuw opgetuigde EU-regeling SIG&F (opvolger van GMO) heeft die risico’s niet en is buitengewoon aantrekkelijk om innovatie en duurzaamheid verder te brengen. Dit jaar nog moet een investeringsplan voor meerdere jaren opgesteld worden (en goedgekeurd) dat de basis is voor de subsidie-aanvraag. Het bestaande afzetmodel is daarvoor geen beletsel, met de juiste voorschriften.

Bij de ledenvergadering in april spraken leden ook over de mogelijkheid tot vormen van vermogen op naam. Die discussie is geparkeerd, ook omdat telers meer behoefte hebben aan liquiditeiten in de vorm van winstuitkering.

Krimp tegengaan

Al deze besluiten en stappen van The Greenery zouden moeten leiden tot omzetgroei, vooral in ledenomzet. Of dat het geval is, moet dit jaar opnieuw blijken. The Greenery won in voorbije jaren nieuwe leden, maar verloor er ook. Dat deed in 2022 de totale omzet krimpen naar € 829,7 miljoen, tegen een stevige nettowinst van € 12,8 miljoen. De veiling van schaars Spaans product afgelopen winter lijkt daaraan te hebben bijgedragen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin