Volgens het Duitse marktonderzoeksbureau AMI werd in de eerste acht weken van 2022 64 keer reclame gemaakt voor prei.
Dit komt overeen met een stijging van 73% ten opzichte van het voorgaande jaar in dezelfde periode en 59% ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen drie jaar.
Vooral de derde week was met 17 reclame-impulsen bijzonder reclame-intensief en beduidend hoger dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit een analyse op basis van de AMI- consumentenprijsindex. In week 8 wordt weer 17 keer prei geadverteerd. Of de vraag hierdoor sterk zal aantrekken, valt nog te bezien. De inspanningen komen echter niet ten goede aan de telers, want de prijs voor prei is nog steeds bijzonder laag.
Beperkte hoeveelheid Nederlandse prei
Op de Duitse groothandelsmarkten overheerst prei uit de Benelux. Daarentegen wordt in de levensmiddelendetailhandel vooral Duitse prei aangeboden. In de eerste acht weken van dit jaar kwam 68% van de geadverteerde prei uit Duitsland. Ongeveer 19% kwam uit België en bijna 14% was van Nederlandse afkomst.
Amper biologische prei
Hoewel het aandeel biologisch in reclamecampagnes voor veel soorten groenten en fruit stijgt, is het bij prei nauwelijks veranderd. Dat staat het nog steeds op een laag niveau. Slechts vier reclamecampagnes liepen dit jaar met biologisch geteelde prei, terwijl er 60 keer reclame werd gemaakt voor prei uit de conventionele teelt.