Zeer moeilijke marktomstandigheden hebben bij fruitveiling Haspengouw geleid tot een wijziging van de koers.
In plaats van verticale samenwerking uit te bouwen met de grote handelspartner Greenyard Foods, wil Haspengouw nu toch verder integreren met BelOrta. Vandaag werd bekend dat de verkoop van het fruit van Haspengouw wordt overgenomen door BelOrta. Dat moet tot kostenbesparing en een sterkere grip op de markt leiden. Vandaag is het personeel van Haspengouw ingelicht. De komende dagen moet duidelijk worden wat de gevolgen zijn. “BelOrta kan dat extra volume niet allemaal met haar eigen mensen afzetten. We moeten de samenwerking nog op poten zetten”, laat de veiling Haspengouw weten. De mogelijkheid van een fusie wordt onderzocht tussen BelOrta en Haspengouw, dat eerder met Borgloon fuseerde.
Ontvlechting
Volgens Greenyard Foods is vannacht aan de wens van de telers gehoor gegeven en is de ontvlechting van de samenwerking getekend. Greenyard verkoopt haar aandelen in H-Fruit en H-Pack na een jaar alweer terug aan Haspengouw. Het is vlak voor de start van het nieuwe seizoen dat deze stap wordt gezet. Bij de strategie van samenwerking met andere veilingen zijn andere partijen mogelijk minder blij met Greenyard.
Samenwerking
Voor Greenyard zal de stap een beperkte impact hebben, omdat de organisatie meerdere mogelijkheden heeft bij inkoop. De samenwerking wordt gecontroleerd afgebouwd. Of Greenyard de beschikking blijft houden over exclusieve rassen als Kanzi blijft op dit moment onduidelijk. Haspengouw zegt dat de rechten haar liggen, maar dat de samenwerking met Greenyard niet opgeblazen wordt. “Het fruit is gewoon te koop voor onze klanten. Greenyard is daar één van.”
De Belgische fruitsector staat opnieuw een lastig seizoen te wachten met een verlengde boycot en lastige teeltomstandigheden voor de zomer.