Afzetorganisatie Harvest House wil de toegevoegde waarde voor haar productie op 4 continenten verdubbelen in 2026.
Topman Jelte van Kammen wil in 2026 nog steeds Harvest House leiden, zegt hij in een interview op ondernemersplatform Onderneming2026. Hij zou dan 13 jaar Harvest House leiden, vanaf de oprichting in 2013.
Harvest House is met 60 productielocaties onder meer aanwezig in China, Portugal, Tunesië, Marokko, Verenigd Koninkrijk, Mexico en de Verenigde Staten.
De afzetorganisatie is groot in paprika en tomaat, maar in beperkte mate ook in komkommer. Overigens is de omzet van de handelsbedrijven van Harvest House op een veel bredere productpalet gericht.
Toegevoegde waarde verdubbelen
Voor de telersvereniging is toegevoegde waarde op dit moment een kerndoel. In 2026 moet deze verdubbeld zijn. Dat lijkt goed mogelijk na de overname van Snijpunt dat vooral paprika verwerkt. Eerder richtte Harvest House nog Food Fellows op, een bedrijf gericht op de ontwikkeling en verkoop van bewerkte glasgroenteproducten. Met Tomatoblend worden bewerkte producten uit reststromen gehaald.
Open commercieel model
Van Kammen onderstreept in het interview dat leden al hun product via de telersvereniging moeten afzetten. Telers kennen bovendien de prijs die andere leden krijgen en de markten die ze beleveren. Het commerciële model is open. De coöperatie kan product verkopen aan de handelsbedrijven (Terra Natura, Rainbow International en Global Green Team). De telersvereniging meet betrokkenheid van leden bij de coöperatie en signaleert dat die betrokkenheid is gegroeid vanaf de oprichting 5 jaar geleden.
‘Grens ligt op 15 hectare’
Van Kammen onderschrijft het doel van Onderneming2026 om bedrijven te laten samenwerken. Bedrijven kleiner dan 15 hectare zullen een samenwerking moeten aangaan met collega-ondernemers, stelt hij. “Zij moeten zich gaan beraden hoe ze verder willen en op welke manier ze hun toekomst willen borgen. Samenwerken zal in de meeste gevallen de oplossing zijn; om een bepaalde schaalgrootte te realiseren, of om je te kunnen onderscheiden en toegevoegde waarde te creëren in de markt.”
Lees het interview op Onderneming2026