Oplopende klokprijzen drijven marktprijzen op, ook als de klok maar 5% van het product verkoopt. “Een bijzondere kracht die klok”, zegt Dirk Willem Blijleven, commercieel directeur bij handelsbedrijf Haluco, onderdeel van Total Produce.
“Soms staat nog geen 5% van het landelijke dagaanbod aan de klok. Als die prijs vervolgens de lucht in vliegt, gaan spontaan na 8.30 uur alle prijzen omhoog. Dat blijft voor mij heel bijzonder, een soort bijzondere kracht die klok”, aldus Blijleven.
Blijleven zegt dat in ZON Magazine, het ledenblad van ZON. Haluco is koper bij ZON voor bepaalde supermarktprogramma’s.
44% productaanvoer voor de klok
Het volume voor de klok bij ZON is in de eerste helft van het jaar gestegen met 7% ten opzichte van 2019. Wel is de middenprijs 7% lager dan dat jaar. ZON heeft dit eerste halfjaar nu 44% van de aanvoer verkocht via de klok, blijkt uit het ledenblad.
Tijdens de coronacrisis lagen prijzen voor de klok over het algemeen op een gunstig niveau, maar daalden de prijzen in juni. In juli liepen de prijzen weer op, maar dat valt buiten het eerste halfjaar.
Veilklok als virtueel handelsplatform
ZON wil de veilklok verder ontwikkelen tot een open, jaarrond en virtueel handelsplatform. Dat is onderdeel van de nieuwe strategie van ZON. De klok van ZON moet het leidende platform worden voor de daghandel in Nederland en daarbuiten, stelt directeur Michiel F. van Ginkel in het ledenblad.
Het is één van de vijf strategieën, waaronder ook juist direct meer leveren aan de eindklant. Later dit jaar komt ZON met een gerichte toekomststrategie.
Geen digitale ledenvergadering
In september houdt de afzetorganisatie de nieuwe ledenvergadering. In juni werden bij een digitale ledenvergadering de jaarcijfers afgewezen. De afzetorganisatie wil geen nieuwe digitale vergadering meer organiseren.