De Rechtbank Rotterdam stelt dat een klant rekenrente moet betalen op een factuur die hij door de coronacrisis niet kon betalen.
Dat blijkt uit een uitspraak in een zaak die een levensmiddelengroothandel uit Amsterdam had aangespannen tegen een niet betalende klant. De groothandel handelt onder meer in hoogwaardige groente en fruit. Door de coronacrisis was een betalingsachterstand ontstaan bij één van de klanten. Deze klant erkent die achterstand, maar stelt dat de rekenrente van 12% te hoog is.
Betalingsregeling
De rechter oordeelt dat de rekenrente niet hoger is dan 8% en daarmee volgens de voorwaarde was en betaald moet worden. De rechter roept op een betalingsregeling te treffen. De afnemer moet bovendien opdraaien voor de kosten van de gerechtelijke procedure aan de kant van de groothandel.
Liquiditeit
Het ging in deze zaak om een factuur van € 1.800. Zowel groothandel als afnemers in de horeca hebben door de coronacrisis veel omzet verloren, waardoor de liquiditeit onder druk kwam te staan.